W branży szkół językowych jest naprawdę sporo ruchu i ogromny wybór. We wszystkim nie pomaga fakt, iż nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców to bardzo trudna kwestia do zorganizowania. No i jak to z ogromnym wyborem bywa – sprawia on, że trudniej jest dobrać produkty czy usługę. Zupełnie jak w przypadku dobrych stron internetowych pod względem UX (User Experience) – jego wrażenia i umiejętności poruszania się po stronie www. Jeżeli ma zbyt dużo informacji i odnośników w jednym miejscu, to może łatwo zrezygnować z przeglądania strony.
Jak to się ma do angielskiego?
Podobnie na rynku języków obcych gdzie proponuje się wszystko i nic i to w ilościach przyprawiających o zawrót głowy. Można się bardzo łatwo zagubić. Tak jak świadomy usługodawca wie do kogo chce docierać, kto jest jego docelowym klientem i potrafi opisać taką „personę” – podobnie konsument powinien świadomie wybierać usługodawców.
Nie będę jednak uczył Cię i proponował Ci jak masz to uczynić, gdyż byłbym bardzo subiektywny! Sam prowadzę szkołę – PLA SCHOOL, uważam ją za doskonałą i jestem pewien, że sam pomógłbym Ci najlepiej na świecie. Zamiast tego przedstawię interesującą perspektywę i parę informacji, które z całą pewnością poszerzą Twoje horyzonty i zaczniesz inaczej rozumieć swoje potrzeby jako przedsiębiorcy czy specjalisty. To z kolei sprawi, że zaczniesz wymagać innych rzeczy.
Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
to przede wszystkim KREATYWNOŚĆ
Nie chodzi jednak jedynie o kreatywność trenera, nauczyciela, lektora czy mentora językowego. Chodzi w szczególności o to co języki obce dają Tobie jako podopiecznemu, który nie otoczył swojej głowy betonowym murem. Wyjaśnię to w skrócie:
- język to kod,
- powstał on wskutek obserwacji świata,
- różne ludy i nacje w różny sposób patrzą na świat,
- powstaje wiele języków, języki ewoluują, a inne wymierają.
Poznając nowy język poszerzamy horyzonty myślowe i stajemy się lepsi globalnie. Stajemy się obywatelami świata, a znajomość języków obcych jest ku temu niezbędna. Jako specjalista, przedsiębiorca i biznesmen z całą pewnością chcesz się rozwijać, również w kwestii kompetencji miękkich. Ale żeby to działało musicie ze swoim nauczycielem działać świadomie. Klepanie podręczników nie budzi tej kreatywności i wrażliwości.
… ale to również OBSŁUGA KLIENTA
Nie łudź się. Nie jesteś w stanie dobrze reagować i współpracować bez zanurzenia w kodzie, którym posługują się Twoi klienci lub potencjalni klienci czy partnerzy i współpracownicy. Polityka, kultura, humor i cała warstwa emocjonalna znajdują się właśnie tutaj: w języku obcym. Jest on kluczowy, aby działać efektywnie i z pełnym zrozumieniem drugiej strony. Zauważ też jak bardzo cieszą się ludzie, gdy choć dwa zdania zamienisz w ich języku ojczystym.
Projektuj rozmowę.
Powiem Ci coś naprawdę ważnego. Czy pierwsze wrażenie robimy tylko raz? – Bullshit. Zbyt ogólnie powiedziane. Pierwsze generalne wrażenie możesz zrobić na kimś tylko raz, zgoda. Ale każdego dnia budzimy się inni. Każdego dnia ścieramy się z nowymi problemami i tworzymy nowe wrażenie o nas. Dlaczego tak łatwo jest Ci oceniać, że ktoś „wstał lewą nogą”? Przecież wczoraj ten ktoś był wesoły i pełen pozytywnej energii! To było Twoje pierwsze wrażenie…
Nie wierz mi na słowo. Jeżeli posługujesz się z kimś językiem angielskim i nie jest to native języka angielskiego, to poeksperymentuj i naucz się kilku prostych fraz w jego lub jej języku ojczystym. Głupie „Cześć, jak się masz? Bo ja dobrze, wypiłem dobrą kawa, hehe” zrobi robotę. Po prostu wykonaj pierwszy krok i obserwuj, a potem wyciągnij wnioski.
Nauczanie biznesmenów to też NAUKA O KOMUNIKACJI
Język to narzędzie. Są dziedziny nauk, które zajmują się rozłożeniem na pierwiastki N-te tego jak zbudowany jest na przykład młotek. Młotek to też narzędzie, zgodzisz się ze mną? Filologia na studiach to w głównej mierze właśnie nauka o narzędziu – języku.
Budowlaniec nie musi być materiałoznawcą i wiedzieć z jakiego stopu metalu został uformowany jego młotek. On wykorzystuje narzędzie. Przedsiębiorco, specjalisto, managerze – Ty również musisz wykorzystywać narzędzie i przybijać przysłowiowe gwoździe.
Nauka języka obcego nie sprowadza się do wiedzy, lecz sprowadza się do wykorzystywania tej wiedzy. W szczegółach przeczytasz o komunikacji w moim innym wpisie (kliknij tutaj!) A wykorzystywać ją można na wiele różnych sposobów i dobrze jest być tego świadomym. Jeżeli o świadomość chodzi to dobrze wiedzieć, że poprawnie ucząc się języków obcych zwiększamy także wiedzę o naszym języku ojczystym. To oznacza, że będziesz w stanie lepiej i efektywniej komunikować również po polsku, staniesz się świadomym użytkownikiem tego języka. Co bardzo ważne, zaczniesz też dużo lepiej czytać między wierszami.
Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
to również PEWNOŚĆ SIEBIE
Pewność siebie, pewność wykonywanych zadań, pewność działania. To bardzo proste. Im więcej wiesz – ale tak naprawdę, a nie że Ci się tylko wydaje – to tym efektywniej działasz. Po prostu stąpasz po pewnym gruncie. Wiedza i doświadczenie to Twój grunt. W biznesie brak pewności siebie nie wróży dobrych i owocnych relacji.
Większe kompetencje językowe sprawiają, że zaczynasz działać lepiej na wielu innych płaszczyznach. Języki obce rozwijają nasz umysł, nasze zdrowie, naszą osobowość. O tym przeczytasz z kolei w tym artykule (kliknij!) Dzięki nim możesz też poszerzać swoje zdolności w zupełnie innych obszarach, gdyż są kluczem do zasobów wiedzy. Dużo opowiedział o tym Karol Niezabitowski w rozmowie ze mną na łamach mojego podcastu (kliknij i posłuchaj!)
ZYSKI to jest to, co musi przynosić nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
Pomińmy kilka kwestii w których faktycznie zyskujesz: prestiż, wizerunek, itd. Zasobów jakie zwiększa inwestycja w języki obce jest dużo więcej. Skupmy się jednak na bardzo ważnym i namacalnym, materialnym aspekcie czyli zysku finansowym.
„Badanie ELAN, opublikowane przez Komisję Europejską, wykazało, że znaczący odsetek przedsiębiorstw europejskich każdego roku ponosi straty z powodu niewystarczających umiejętności językowych i międzykulturowych.” (źródło: mambiznes.pl)
Dla lepszego zrozumienia rozmiaru tych strat przytoczmy słowa Pani Coussins z APPG, Wielka Brytania:
“The UK economy is already losing around £50 bilion a year in lost contracts because of lack of language skills in the workforce” (źródło: theguardian.com)
Wielka Brytania traci rocznie około 230 miliardów złotych przez to, że ich umiejętności językowe są niewystarczające. W Polsce nie jest tak tragicznie, ponieważ według badania EF English Proficiency Index z 2014 roku jesteśmy stosunkowo nieźle wykształceni lingwistycznie: przed np. Austrią, Niemcami czy Czechami. Zastanów się tylko, czy Twoja osoba zaniża czy podbija naszą średnią? Jak Ci się wydaje?
A jak jest u naszych sąsiadów?
Powoli doganiamy zachód w temacie edukowania personelu, jednak wiele pozostaje do zrobienia – szczególnie w wyższych instancjach i prawodawstwie. Dla przykładu zwróćmy uwagę na sytuację u naszych zachodnich sąsiadów:
„The law in most federal states in Germany states that your employer must offer you five days of Bildungsurlaub or “educational leave” per year.” (źródło: communicaid.com)
To znaczy, że każdego roku niemiecki pracodawca musi przeznaczyć na edukację i rozwój swojego pracownika 5 dni roboczych, czyli 40 godzin. Pracownik prawie jedną godzinę tygodniowo musi spędzić dokształcając się w pracy. To jest wymagane przez ich prawo!
Legislacyjnie nasze państwo musi jeszcze sporo popracować w tej kwestii, gdyż na ten moment pracownik szkoli się jedynie z tego jak nie zrobić sobie krzywdy ołówkiem (BHP). To zdecydowanie za mało, jak na dzisiejsze standardy. Właśnie dlatego najlepiej rozwijający się przedsiębiorcy, specjaliści, managerowie i biznesmeni inwestują w ciągłe polepszanie swoich kompetencji językowych w sposób przemyślany współpracując z wyspecjalizowanymi szkołami.
Czy warto uczyć się języków obcych robiąc to dobrze i jakościowo?
Wszystko powyższe naprawdę dobrze obrazuje faktyczną wartość jaka stoi za uczeniem się języka angielskiego przez przedsiębiorców. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, gdyż oceniając indywidualne potrzeby i ścieżkę kariery konkretnej osoby można dojść do jeszcze dalszych i ciekawszych wniosków. Warto przemyśleć wszystkie za i przeciw i przede wszystkim – zacząć mądrze działać.
Taki pierwszy krok możesz wykonać właśnie ze mną. Jeśli jesteś osobą, która ma styczność z szeroko rozumianym biznesem lub chce się rozwijać w konkretnym kierunku – to odezwij się do mnie:
Zadam Ci kilka pytań i umówimy się na konsultację. Warto skorzystać! Dobrego dnia.
Masz konkretne potrzeby? Jesteś specjalistą, managerem, kierowcą, marketerem, przedsiębiorcą, sprzedawcą…? Zapewne chcesz się uczyć JEDYNIE przydatnych kwestii – skontaktuj się ze mną. Zorganizuję dla Ciebie kurs indywidualny, dopasowany do Twoich potrzeb!
Telefon: +48518217052
Email: biuro@mateuszstasica.pl
Uwaga!!!
Skorzystaj z limitowanej promocji na
darmową konsultację 1na1…