Uważam, że warto pracować w Outsourcingu i Service Desku, a w tej przestrzeni pracy z językami będzie coraz więcej. Zatem co to jest Outsourcing, a co to Service Desk? Czemu te pojęcia tak często padają obok siebie i towarzyszy im również Help Desk oraz Call Center?
Poza tym wszystko wspomnę jak wyglądał ten rynek korporacyjny przed pandemią, jaka czeka nas przyszłość i czemu Polska może zostać liderem na tym poletku! Wszystkie te informacje udało mi się zgromadzić dzięki pracy ABSL Group i ich raportom. Przeglądam je regularnie od kilku lat, dzięki czemu wiem jak solidnym biznesem jest Outsourcing, a także jaki potencjał drzemie w poszczególnych miastach.
Co to jest Outsourcing BPO, SSC, GBS, IT, R&D?
W 2020 roku prognozowałem dynamiczny rozwój Outsourcingu, w którym w wielkim skrócie, chodzi o wydelegowanie procesów z jednej dużej firmy do innej firmy – zewnętrznej:
Jest sobie wielki MC Donalds, który chce zlecić komuś zajmowanie się ich księgowością. Zamiast zatrudniać nowych ludzi wchodzą w partnerstwo z inną, wyspecjalizowaną firmą, często korporacją.
Dlaczego firmy miałyby decydować się na tego typu przedsięwzięcie? To z powodu prostej zasady biznesowej skupiania się na tym, na czym dana firma zarabia. A jeśli inna firma specjalizuje się w księgowości, to bardzo prawdopodobne, że będzie to robić lepiej i taniej niż pracownicy, których zatrudnimy.
Właśnie tym zajmuje się większość wielkich korporacji w Polsce.
W jakich branżach Outsourcujemy?
Wiesz już co to jest Outsourcing, ale pojawiło się kilka dziwnych literek… Te tajemnicze skróty których użyłem w akapicie wyżej mają sensowne tłumaczenie. Jednak sam Outsourcing nie ogranicza się tylko do tych obszarów. To ważne, gdyż pojęcie Outsourcingu jest bardzo szerokie i równie dobrze można używać go w kontekście zlecania prowadzenia marketingu przedsiębiorstwa zewnętrznej agencji reklamowej.
Wyjaśnienie skrótów:
- BPO – Centra Procesów Biznesowych,
- SSC – Centrum Usług Wspólnych,
- GBS – Globalne Centra Usług Biznesowych,
- IT – Centra Informatyczne,
- R&D – Centra Badawczo – Rozwojowe.
Jak wyglądał rynek do tej pory?
Przejdźmy do konkretów czyli liczb, bo praca w korporacji z językami obcymi może się opłacać! Według raportu grupy ABSL w 2019 roku w Polsce znalazło zatrudnienie 307 000 ludzi, którzy pracowali w 1 400 centrach BPO, SSC, GBS, IT, R&D. To oznaczało wzrost o 10% względem 2018 roku. Z kolei prognozowany jeszcze przed kryzysem wzrost na 2020 rok wyniósł kolejne około 10%, czyli zatrudnienie w branży znalazłoby wtedy 336 000 osób.
Wśród firm – liderów w Polsce znaleźć można takich gigantów jak: Capgemini, IBM, Nokia, polski Comarch czy
w dalszej kolejności również nasze rodzinne Asseco. Pod względem państwowości spółek rynek jest bardzo zróżnicowany, gdyż Polska przyciąga zagranicznych inwestorów świetną infrastrukturą, powierzchniami biurowymi oraz dobrze przeszkolonymi pracownikami.
Po koronawirusowe realia
W Marcu 2020 nadszedł jednak nieoczekiwany i raptowny zwrot z powodu pandemii koronawirusa. Gospodarki gwałtownie zwolniły powodując zwiększające się bezrobocie oraz zapotrzebowanie na pracę zdalną. Jak sobie z tym radzą Centra Outsourcingowe? Można sobie wyobrazić, że praca w korporacji z językami obcymi po prostu kwitła i kwitnie. Przecież ich działania opierają się w większości na pracy na płaszczyźnie wirtualnej. Jednak niesie to za sobą pewne ryzyko i nie wszystkie firmy są w stanie wzorowo zareagować.
Europejski standard usług jest całkiem wysoki, a sytuacja w Outsourcingu nie wyglądała najgorzej. Pracownicy zostali oddelegowani do domów, by pracować zdalnie. Udostępniono im sprzęty, zadbano o bezpieczeństwo danych no i voilắ, mamy to.
Większość centrów świadczących nowoczesne usługi biznesowe zadbało o to, by w razie chorób czy jakichkolwiek problemów jak np. pożar w biurze – móc świadczyć swoje usługi.
Mimo pandemii można nawet zauważyć, że korporacje nie zwalniają tempa, a nawet je przyspieszają poprzez rekrutowanie nowych pracowników, dlatego na początku 2022 liczba zatrudnionych w outsourcingu wzrosła z 307 000 w 2019 roku do 430 300, co świadczy o solidnych fundamentach tej działki biznesu.
Praca w korporacji z językami obcymi – więcej możliwości po pandemii?
Europa Wschodnia to doskonałe miejsce dla centrów nowoczesnych usług, gdyż łączymy europejskie standardy
z wysoką jakością usług, lecz również świetną obsługą klienta w wielu językach. Tak naprawdę aktualnie konkurujemy z Azją. Weźmy na przykład Filipiny:
„Generating around $25 billion a year in revenues, nearly a tenth of the economy, and employing around 1.3 million people, the business process outsourcing sector could be decimated by the pandemic crisis and a subsequent wave of automation.” (źródło Asia Nikkei)
W tym państwie aż 1.3 miliona ludzi pracuje w Outsourcingu i jest to aż 10% gospodarki kraju (dane z 2019 roku). Pracownik z Indii czy Filipin to pracownik bardzo tani – jeszcze tańszy niż pracownik ze wschodniej Europy. To sprawia, że podmioty np. ze Stanów uwielbiają tam inwestować. Całe szczęście dla nas, ten trend zaczyna się zmieniać, gdyż oszczędność to nie wszystko…
Czemu jesteśmy lepsi niż Azja?
“Where working from home in the U.S. can be glitchy and frustrating for call-center workers, it is impossible for many overseas, analysts say. Workers (in the Philippines) are often poor and lack laptops or internet connections.” (źródło: WSJ)
Oczywiście, wszystko da się zrobić tanio i utrzymywać dobrą lub dostateczną jakość. Utrzymanie balansu może być bardzo trudne. Rzecz jasna, gorsza infrastruktura całego kraju nie jest winą centrów usług. Jednakże wybierając partnerów z krajów takich jak Indie czy Filipiny należało liczyć się z pewnym niebezpieczeństwem.
Nie chodzi już nawet o dostępność podstawowych urządzeń do pracy czy połączenia z internetem. Są gorsze aspekty do których firmy w Azji również nie przywiązują uwagi:
“Hanica Jane Pacis (Concentrix), the company’s director of marketing and communication in the Philippines, told Nikkei in March that the company had to consider not only issues such as whether people had the capability to work from home, with high-speed internet connections a major issue, but also the “immense level of data security required overall.” (źródło: Asia Nikkei)
Wyciągnięcie nauczki i szybkie zareagowanie względem hardware’u jest możliwe. Ciężko jednak na pstryknięcie palcem zadbać o infrastrukturę internetową, jej bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo danych. To lekcja, którą rynki azjatyckie muszą odrobić, gdyż przez ich zaniedbania branża może cierpieć problemy na długo po ustaniu pandemii.
Takie doniesienia z pewnością nie przejdą bez echa wśród gigantów, którzy zaczną zwracać się ku droższym usługom świadczącym naprawdę najwyższy poziom. Praca w korporacji z językami obcymi będzie jeszcze szerzej dostępna. To szansa dla Europy. To szansa dla Polski…
Przyszłość Outsourcingu BPO, SSC, GBS, IT, R&D w Polsce
- Pracownik w Azji jest bardzo tani, jednak nie jest w stanie świadczyć wszystkich usług na wymaganym poziomie.
- Pracownik w Europie Zachodniej, Australii czy w USA jest drogi i ma pełne możliwości świadczenia usług najwyższej jakości.
- Pracownik w Europie Wschodniej nie ustępuje im umiejętnościami, a dodatkowo państwa na wschodzie często mogą pochwalić się lepszą infrastrukturą niż te na zachodzie. Przede wszystkim konkurencyjność cenowa.
Jeżeli na rynku globalnym w branży Outsourcingu dojdzie do dużych ruchów to Europa Wschodnia będzie naturalnym celem zagranicznych inwestorów. Tym bardziej, że Polska może pochwalić się sporymi inwestycjami w zakresie budowy nowych i świetnie usytuowanych biur, organizacją specjalnych stref ekonomicznych oraz rozległym dostępem do kadry niższego jak i wyższego szczebla.
Dorzućmy jeszcze regionalne oraz międzypaństwowe inwestycje w koleje oraz drogi szybkiego ruchu. Trochę dalej, jednak gdzieś na horyzoncie majaczy CPK. To wszystko sprawia, że wejście na nasz rynek i zbudowanie struktur jest znacznie ułatwione i bardzo opłacalne.
Co w tym wszystkim jest dla Ciebie?
Praca w korporacji z językami obcymi, pieniądze i rozwój. Za nami naprawdę solidny test firm i biznesu. Wiesz już w jakiego rodzaju firmach da się pracować nawet w najgorszych warunkach pandemicznych. Zainwestuj w języki i znajdź pracę w Outsourcingu!
Uwaga!!!
Skorzystaj z limitowanej promocji na
darmową konsultację 1na1…