Przejdź do treści

Audyt językowy dla firm – dlaczego warto go przeprowadzić?

Kursy językowe, które poprzedził audyt językowy dla firm – to niezbędna inwestycja każdej organizacji. Wiele firm popełnia jednak błąd decydując się na szkoły językowe kopiujące archaiczny model nauczania. Szkoły te nie badają dostatecznie dobrze potrzeb przedsiębiorstwa, więc nie są w stanie poprawnie wyznaczyć celów nauki.

A to wyklucza efektywną pracę nad językiem.

Jeśli chcesz się bezpłatnie skonsultować to koniecznie zerknij na stronę z tego linku.
Wyjaśniamy co z tego będziesz mieć – bez względu na to czy z kimś obecnie już współpracujesz.

Co to jest audyt językowy dla firm?

Audyt językowy dla firm to kompleksowa analiza kompetencji językowych pracowników oraz potrzeb firmy w zakresie komunikacji międzynarodowej. Celem audytu jest:

  • precyzyjne zidentyfikowanie, które osoby w firmie wymagają szkolenia, 
  • jakie umiejętności są potrzebne na poszczególnych stanowiskach
  • oraz jak zoptymalizować proces nauki języka, by wspierał cele biznesowe przedsiębiorstwa.
Audyt językowy dla firm – dlaczego warto go przeprowadzić?
Strategia międzynarodowa firmy pod lupą,
czy na pewno?

Dlaczego audyt językowy dla firmy jest tak ważny?

Większość firm decyduje się na kursy językowe, oferując je jako benefit pracowniczy. Jednak bez wcześniejszego przeprowadzenia audytu takie podejście często okazuje się nieefektywne. Pracownicy uczą się ogólnej wiedzy, która nie zawsze jest przydatna w ich codziennej pracy. To ciągnie za sobą wiele konsekwencji.

Audyt pozwala na:

  • Precyzyjne określenie potrzeb językowych firmy oraz celów nauki.
  • Optymalizację kosztów – dzięki audytowi wiadomo, kto powinien skorzystać z intensywnych kursów, a komu wystarczy podstawowy poziom (lub nawet rezygnacja ze szkoleń)
  • Lepsze wykorzystanie czasu nauki – pracownicy skupiają się na nauce języka, który jest im rzeczywiście potrzebny w pracy, np. komunikacja z zagranicznymi klientami w sprzedaży produktów z konkretnej branży.
  • Świadome planowanie rekrutacji – audyt może wykazać, że firma powinna zatrudnić pracowników o konkretnym zestawie kompetencji (a obecni pracownicy mogą nie być w stanie temu sprostać)

Jakie korzyści przynosi audyt językowy dla firm?

Przeprowadzenie audytu językowego niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla samej firmy. To inwestycja, która szybko się zwraca. Dzięki niemu przedsiębiorstwo może świadomie zarządzać kompetencjami językowymi swoich pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe, sprawniejszą komunikację oraz poprawę wizerunku na rynku, a nawet zmniejszone koszty.

  • Zwiększenie efektywności komunikacji – lepsze dopasowanie kursów do ich potrzeb przekłada się na sprawniejszą komunikację w firmie. Szczególnie w kontaktach z zagranicznymi kontrahentami.
  • Lepsze dopasowanie kursów do stanowisk – nie ma jednego, skutecznego rozwiązania dla wszystkich. Zależnie od stanowiska, charakteru pracy oraz stopnia zaangażowania w kontakty międzynarodowe, kursy mogą być zróżnicowane:
    • Zajęcia indywidualne – przeznaczone dla osób, które muszą intensywnie rozwijać umiejętności językowe, np. sprzedawcy czy menedżerowie odpowiedzialni za kontakty z zagranicznymi klientami.
    • Kursy grupowe – dla pracowników, dla których znajomość języka obcego jest jedynie dodatkowym narzędziem pracy, a nie kluczową umiejętnością.
    • Kursy Flex – np. dla stanowisk, które w perspektywie czasu będą strategicznie coraz ważniejsze. Łączą zajęcia indywidualne z grupowymi.
  • Motywacja pracowników – świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz jasno wyznaczone cele językowe motywują do dalszego rozwoju.
  • Optymalizacja budżetu na kursy językowe – audyt pomaga uniknąć sytuacji, w której firma wydaje pieniądze na kursy dla pracowników, którzy nie potrzebują intensywnej nauki lub nie są zmotywowani do nauki. Możesz płacić mniej i zyskiwać więcej.
  • Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności – gdyż za odpowiednim audytem idzie w parze lepsza praca nad komunikacją. A dzięki temu: mniej niedomówień, szybsze dojście do sedna, mniej problemów i oszczędność czasu. Tak dla Twoich pracowników jak i klientów.
Audyt językowy dla firm – dlaczego warto go przeprowadzić - finanse i oszczędności
Możesz obniżyć koszty pośrednie i bezpośrednie – o ile..
dobrze zbadasz grunt już na samym początku!

Jak przeprowadzić audyt językowy w firmie?

Przeprowadzenie audytu językowego nie jest skomplikowane, ale wymaga współpracy pomiędzy firmą a szkołą językową. Najważniejsze kroki to:

  1. Zaufanie sprawdzonemu dostawcy usług językowych – niestety nie każda szkoła realizuje jakościowe kursy b2b. Warto wiedzieć czego się chce, mieć jasno określone cele i nie bać się weryfikować potencjalnych partnerów.
  2. Zbieranie danych – potrzebna jest ankieta wstępna oraz analiza potrzeb firmy i jej stanowisk. Każda szkoła zajmująca się szkoleniami b2b z języków obcych będzie miała swój sposób na taki wstępny audyt.
  3. Przeprowadzenie audytu – postaraj się zrealizować wymagania szkoły, która musi wiedzieć o Twojej firmie więcej przed zaproponowaniem usługi.
  4. Opracowanie raportu – na podstawie zebranych danych stworzona zostanie propozycja działań.
  5. Wdrożenie zaleceń – na tej podstawie będzie można rozpocząć współpracę, przesunąć ją – lub uznać, że nie jest potrzebna.

Dowiedz się więcej o tym jak realizujemy audyty w mojej szkole PLA SCHOOL. To solidna praca u podstaw, która jest niezbędna – a niestety tak często jej brakuje. Dużo więcej informacji znajdziesz tutaj:

Koniecznie zerknij, wypełnij nasz Sheets Audytowy i skonsultuj się ze mną osobiście!


This will close in 0 seconds

Mateusz Stasica