Mega nakręca mnie to, kiedy rozmawiam z młodymi osobami i chcą się uczyć w naszej szkole językowej online PLA School. Angielski biznesowy jest właśnie dla nich nawet pomimo poziomu szkoły średniej, a “7 Nawyków Skutecznego Działania” Stephen’a R. Covey to jedna z pozycji, które lubię im polecić na początek.
Najlepiej za pozycję zabrać się w oryginale (“The 7 Habits of Highly Effective People”) i przy okazji poznać sporo przydatnego słownictwa! I dzisiaj właśnie tym się zajmę. Przekażę Ci trochę ważnej wiedzy z książki i przy okazji nauczę kilku przydatnych słówek z angielskiego biznesowego – tak, by kolejne książki dla dbających o rozwój osobisty były łatwiejsze do przyswojenia w oryginale.
O czym jest ta książka?
“7 Nawyków Skutecznego Działania” to podstawowa pozycja, która traktuje przede wszystkim o zbudowaniu sensownych fundamentów. Często wydaje nam się, że wystarczy zacząć wykonywać pewne czynności. Jeżeli nie rozumiemy tego co robimy, ćwiczymy, powtarzamy – to wyniki niestety są mierne. Identycznie jest w nauce języków – mało która szkoła, czy nauczyciel, potrafi wyjaśnić swojego rodzaju “głębię”, praktyczność i przydatność prezentowanych zagadnień.
Ta książka wyjaśni Ci, że należy zacząć od siebie. Jesteś sumą swoich nawyków, dlatego przyglądnij się im dokładnie. Czy wszystkie nawyki są pozytywne? Czy kontrolujesz je? Posiadasz nawyki np. językowe?
Czego potrzebujesz?
Potrzebna jest zmiana wewnątrz, w nas samych, zmiana charakteru. Dopiero przestawienie pewnych kwestii w głowie, naszego podejścia i mindsetu – pozwoli na stopniowe zmienianie nawyków. Te z kolei w dużej mierze definiują to kim jesteśmy, gdyż nasza codzienność składa się z pewnego zestawu nawyków.
Wszystko skupia się na budowaniu samoświadomości. Bez niej, ani rusz. To samo stosuję w naszej szkole! Nie podejmujemy się nauczania, jeśli kandydat nie ma samoświadomości co do prostych kwestii typu:
- po co mi język?
- jak pomoże mi w życiu?
- dlaczego akurat ten język?
- jak znajomość języka wpłynie na moją rzeczywistość?
- co będę miał z tego materialnie, edukacyjnie, rozwojowo?
Jeśli kandydat nie potrafi odpowiedzieć na kilka pytań, to nic z tego nie będzie. Podobnie nic nie będzie z budowania nawyku wstawania codziennie o 5:00 rano i pójścia na jogging, jeżeli nie wiesz po co i co z tego będziesz mieć? Jeśli jesteśmy świadomi to kontrolujemy nawyki, kontrolujemy siebie, kontrolujemy uczucia i emocje.
7 Nawyków Skutecznego Działania uczy zasady “win-win”
Wiesz czemu odkładasz wszystko na jutro? Bo podejmujesz decyzje w oparciu o sytuację i emocje, a nie w oparciu o swoje wartości. Bo widzisz sytuację “win-lose”. Nie będzie prokrastynacji, jeśli zmienisz podejście z
Muszę coś zrobić.
na
Chcę coś zrobić.
Jednym zdaniem: Ty i Twój organizm (świadomość oraz podświadomość) musicie czuć, że to co robicie ma dla Was sens i że tego chcecie. Aby to działało, abyś czuł, że postępujesz dobrze, musisz:
- mieć charakter, czyli własne zasady
- umieć budować relacje i współpracować z ludźmi
- kontrolować współpracę, czyli opisać jak działa i upewniać się, że zmierza w dobrym kierunku
- być świadomym procesu oraz oczekiwanych rezultatów
Zasady, relacje i współpraca – jak o nie dbać?
Charakter i wyznaczanie zasad to kwestia bardzo subiektywna. Muszą być po prostu spójne z Twoimi wartościami. Jeśli Twoje wartości są kijowe, to po prostu… jesteś kijowa albo kijowy, no!
O relacjach mogę jednak powiedzieć więcej – tym bardziej, że relacje tworzy się poprzez komunikację. A na komunikacji mogę się choć trochę znać, skoro uczę komunikacji w językach obcych. I wiesz w czym jest problem? Wszędzie uczy się nas lepiej mówić, prezentować, opowiadać, ale… nikt nas nie uczy jak słuchać.
Relacje, opierają się o słuchanie
Tymczasem zdolność słuchania to Twoje must-have. Najpierw naucz się rozumieć innych, a potem ucz się tego, by Ciebie rozumiano. Słuchanie to kluczowa umiejętność każdej osoby, która potrafi wpływać na innych i która potrafi być przywódcą. Rozumienie innych sprawia, że ludzie chcą z nami dyskutować, chcą przekazywać nam swoje myśli i opinie. To z kolei jest okienkiem do przekazywania własnych wartości, na czym niekiedy powinno Ci zależeć. Szczególnie, gdy Twoja praca wymaga interakcji z klientami.
Dbaj o formę
Zdecydowana większość ludzi ma słabej jakości noże w kuchni i nawet o tym nie wie. To dlatego, że nie umieją o nie zadbać. A wystarczy wiedza o tym, iż należy je bardzo często ostrzyć. Jeśli doprowadzimy do stępienia noża, to już jest zbyt późno. Często, gdy osiągamy pozytywny nawyk to przestajemy na niego zwracać uwagę. Już go mamy! (Zupełnie jak z małżeństwami!) To błąd. Trzeba nad soba zawsze pracować i poprawiać się – a przynajmniej kontrolować i ewentualnie reagować.
Forma, która wpływa na Ciebie, Twój charakter oraz relacje ma różnorakie oblicza. Według autora książki, którą przytaczam warto wyszczególnić 4 typy “formy”.
- Zadbaj o swoją formę fizyczną – np. ćwicz 30 minut dziennie co jest uznawane za podstawę zdrowia i długiego życia.
- Zadbaj o swoją formę duchowną – np. ustal swoje wartości i jak je będziesz pielęgnować w sobie (medytacja, modlitwa, literatura, muzyka).
- Zadbaj o swoją formę mentalną – np. rozwój w pisaniu, czytaniu, językach itp.
- Nie zapominaj o formie społecznej – np. rozmawiaj z ludźmi, pielęgnuj relacje, buduj nowe, ograniczaj te bezwartościowe i toksyczne.
Czy to wszystko ma dla Ciebie sens? Mam ogromną nadzieję, ponieważ budowa nawyków jest nieodłącznym elementem nauki języków obcych. Bez nawyków językowych nie jesteś w stanie komunikować płynnie, swobodnie i bezproblemowo.
Buduj nawyki. To, że po polsku mówisz “Ja jestem…”, a nie “Ja być…” to efekt nawyku. Buduj kolejne nawyki w języku obcym. Powodzenia!
Angielski biznesowy w oparciu o książkę; Przydatne słownictwo
principle – zasada
value – wartość
to reinforce – wzmocnić
relationship – relacja
agreement – zgoda
to obtain – otrzymać
to cooperate – współpracować
goal – cel
to sharpen – ostrzyć
Tyle dla Ciebie dzisiaj przygotowałem! Owocnej nauki. Ciao!
Uwaga!!!
Skorzystaj z limitowanej promocji na
darmową konsultację 1na1…