Angielski Biznesowy: “7 Nawyków Skutecznego Działania” – mięso z książki

Mega nakręca mnie to, kiedy rozmawiam z młodymi osobami i chcą się uczyć w naszej szkole językowej online PLA School. Angielski biznesowy jest właśnie dla nich nawet pomimo poziomu szkoły średniej, a “7 Nawyków Skutecznego Działania” Stephen’a R. Covey to jedna z pozycji, które lubię polecić na początek.

Najlepiej za pozycję zabrać się w oryginale (“The 7 Habits of Highly Effective People”) i przy okazji poznać sporo przydatnego słownictwa! I dzisiaj właśnie tym się zajmę. Przekażę Ci trochę ważnej wiedzy z książki i przy okazji nauczę kilku przydatnych słówek z angielskiego biznesowego – tak, by kolejne książki dla dbających o rozwój osobisty były łatwiejsze do przyswojenia w oryginale.

Wolisz posłuchać?

O czym jest ta książka?

7 Nawyków Skutecznego Działania” to podstawowa pozycja, która traktuje przede wszystkim o zbudowaniu sensownych fundamentów. Często wydaje nam się, że wystarczy zacząć wykonywać pewne czynności. Jeżeli nie rozumiemy tego co robimy, ćwiczymy, powtarzamy – to wyniki niestety są mierne. Identycznie jest w nauce języków – mało która szkoła, czy nauczyciel, potrafi wyjaśnić swojego rodzaju “głębię”, praktyczność i przydatność. prezentowanych zagadnień.

Ta książka wyjaśni Ci, że należy zacząć od siebie. Potrzebna jest zmiana wewnątrz, w nas samych, zmiana charakteru. Dopiero przestawienie pewnych kwestii w głowie, naszego podejścia i mindsetu pozwoli na stopniowe zmienianie nawyków. Te z kolei w dużej mierze definiują to kim jesteśmy, gdyż nasza codzienność składa się z pewnego zestawu nawyków.

Wszystko skupia się na budowaniu samoświadomości. Bez niej, ani rusz. To samo stosuję w naszej szkole! Nie podejmujemy się nauczania, jeśli kandydat nie ma samoświadomości co do prostych kwestii typu:

  • po co mi język?
  • jak pomoże mi w życiu?
  • dlaczego akurat ten język?
  • jak znajomość języka wpłynie na moją rzeczywistość?
  • co będę miał z tego materialnie, edukacyjnie, rozwojowo?

Jeśli kandydat nie potrafi odpowiedzieć na kilka pytań, to nic z tego nie będzie. Podobnie nic nie będzie z budowania nawyku wstawania codziennie o 5:00 rano i pójścia na jogging, jeżeli nie wiesz po co i co z tego będę mieć? Jeśli jesteśmy świadomi to kontrolujemy nawyki, kontrolujemy siebie, kontrolujemy uczucia i emocje.

7 Nawyków Skutecznego Działania uczy zasady “win-win”

Wiesz czemu odkładasz wszystko na jutro? Bo podejmujesz decyzje w oparciu o sytuację i emocje, a nie w oparciu o swoje wartości. Bo widzisz sytuację “win-lose”. Nie będzie prokrastynacji, jeśli zmienisz podejście z

Muszę coś zrobić.

na

Chcę coś zrobić.

Aby to działało, abyś czuł, że postępujesz dobrze musisz:

  1. mieć charakter, czyli własne zasady
  2. umieć budować relacje i współpracować z ludźmi
  3. kontrolować współpracę, czyli opisać jak działa i upewniać się, że zmierza w dobrym kierunku
  4. być świadomym procesu oraz oczekiwanych rezultatów

Relacje – jak o nie dbać?

Charakter i wyznaczanie zasad to kwestia bardzo subiektywna. O relacjach mogę jednak powiedzieć więcej – tym bardziej, że relacje tworzy się poprzez komunikację. A na komunikacji mogę się choć trochę znać, skoro uczę jej w językach obcych. I wiesz w czym jest problem? Wszędzie uczy się nas lepiej mówić, prezentować, opowiadać, ale… nikt nas nie uczy jak słuchać.

Angielski biznesowy, tak samo jak relacje, opiera się o słuchanie

Tymczasem zdolność słuchania to Twoje must-have. Najpierw naucz się rozumieć innych, a potem ucz się tego, by Ciebie rozumiano. Słuchanie to kluczowa umiejętność każdej osoby, która potrafi wpływać na innych i która potrafi być przywódcą. Rozumienie innych sprawia, że ludzie chcą z nami dyskutować, chcą przekazywać nam swoje myśli i opinie. To z kolei jest okienkiem do przekazywania własnych wartości, na czym niekiedy powinno Ci zależeć. Szczególnie, gdy Twoja praca wymaga interakcji z klientami.

Dbaj o formę

Zdecydowana większość ludzi ma słabej jakości noże w kuchni i nawet o tym nie wie. To dlatego, że nie umieją o nie zadbać. A wystarczy wiedza o tym, iż należy je bardzo często ostrzyć. Jeśli doprowadzimy do stępienia noża, to już jest zbyt późno. Często, gdy osiągamy pozytywny nawyk to przestajemy na niego zwracać uwagę. Już go mamy! (Zupełnie jak z małżeństwami!) To błąd. Trzeba nad soba zawsze pracować i poprawiać się – a przynajmniej kontrolować i ewentualnie reagować.

Forma, która wpływa na Ciebie, Twój charakter oraz relacje ma różnorakie oblicza. Zadbaj o swoją formę fizyczną – np. ćwicz 30 minut dziennie co jest uznawane za podstawę zdrowia i długiego życia. Zadbaj o swoją formę duchowną – np. ustal swoje wartości i jak je będziesz pielęgnować w sobie (medytacja, modlitwa, literatura, muzyka). Zadbaj o swoją formę mentalną – np. rozwój w pisaniu, czytaniu, językach itp. Nie zapominaj o formie społecznej – np. rozmawiaj z ludźmi, pielęgnuj relacje, buduj nowe, ograniczaj te bezwartościowe i toksyczne.

Angielski biznesowy w oparciu o książkę; Przydatne słownictwo

principle – zasada

value – wartość

to reinforce – wzmocnić

relationship – relacja

agreement – zgoda

to obtain – otrzymać

to cooperate – współpracować

goal – cel

to sharpen – ostrzyć

Tyle dla Ciebie dzisiaj przygotowałem! Owocnej nauki. Ciao!