← Powrót do bloga

Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców


O tym, że nauka języka dla biznesmenów wygląda zupełnie inaczej nikomu chyba nie trzeba mówić! Dlatego przeczytaj jaką "robimy różnicę" w PLA School i na co warto zwracać uwagę!

Wolisz posłuchać? Kliknij, aby przejść do epizodu mojego podcastu "Z Języczkiem czy Bez?"

Wbranży szkół językowych jest naprawdę sporo ruchu i ogromny wybór. Jak to z ogromnym wyborem bywa – sprawia on, że trudniej jest dobrać produkty czy usługę. Zupełnie jak w przypadku dobrych stron internetowych pod względem UX (User Experience). Chodzi o doświadczenia użytkownika, jego wrażenia i umiejętności poruszania się po stronie www. Jeżeli ma zbyt dużo informacji i odnośników w jednym miejscu, to może łatwo zrezygnować z przeglądania strony. Podobnie na rynku języków obcych gdzie proponuje się wszystko i nic i to w ilościach przyprawiających o zawrót głowy. Można się bardzo łatwo zagubić.

Tak jak świadomy usługodawca wie do kogo chce docierać, kto jest jego docelowym klientem i potrafi opisać taką „personę” – podobnie konsument powinien świadomie wybierać usługodawców. Nie będę jednak uczył Cię i proponował Ci jak masz to uczynić, gdyż byłbym bardzo subiektywny! Sam prowadzę szkołę - PLA SCHOOL, uważam ją za doskonałą i jestem pewien, że sam pomógłbym Ci najlepiej na świecie. Zamiast tego przedstawię interesującą perspektywę i parę informacji, które z całą pewnością poszerzą Twoje horyzonty i zaczniesz inaczej rozumieć swoje potrzeby jako przedsiębiorcy czy specjalisty. To z kolei sprawi, że zaczniesz wymagać innych rzeczy.

 

Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
#1 KREATYWNOŚĆ

 

Nie chodzi jednak jedynie o kreatywność trenera, nauczyciela, lektora czy mentora językowego. Chodzi w szczególności o to co języki obce dają Tobie jako podopiecznemu, który nie otoczył swojej głowy betonowym murem. Wyjaśnię to w skrócie:

  • język to kod,
  • powstał on wskutek obserwacji świata,
  • różne ludy i nacje w różny sposób patrza na świat,
  • powstaje wiele języków, języki ewoluują, a inne wymierają.

Poznając nowy język poszerzamy horyzonty myślowe i stajemy się lepsi globalnie. Stajemy się obywatelami świata, a znajomość języków obcych jest ku temu niezbędna. Jako specjalista, przedsiębiorca i biznesmen z całą pewnością chcesz się rozwijać, również w kwestii kompetencji miękkich. Ale żeby to działało musicie ze swoim nauczycielem działać świadomie. Klepanie podręczników nie budzi tej kreatywności i wrażliwości.

 

Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
#2 OBSŁUGA KLIENTA

 

Nie łudź się. Nie jesteś w stanie dobrze reagować i współpracować bez zanużenia w kodzie którym posługują się Twoi klienci lub potencjalni klienci czy partnerzy i współpracownicy. Polityka, kultura, humor i cała warstwa emocjonalna znajdują się właśnie tutaj: w języku obcym. Jest on kluczowy, aby działać efektywnie i z pełnym zrozumieniem drugiej strony. Zauważ też jak bardzo cieszą się ludzie, gdy choć dwa zdania zamienisz w ich języku ojczystym.

Projektuj rozmowę.

Powiem Ci coś naprawdę ważnego. Czy pierwsze wrażenie robimy tylko raz? – bullshit. Zbyt ogólnie powiedziane. Pierwsze generalne wrażenie możesz zrobić na kimś tylko raz, zgoda. Ale każdego dnia budzimy się inni. Każdego dnia ścieramy się z nowymi problemami i tworzymy nowe wrażenie o nas. Dlaczego tak łatwo jest Ci oceniać, że ktoś „wstał lewą nogą”? Przecież wczoraj ten ktoś był wesoły i pełen pozytywnej energii! To było Twoje pierwsze wrażenie…

Nie wierz mi na słowo. Jeżeli posługujesz się z kimś językiem angielskim i nie jest to native języka angielskiego, to poeksperymentuj i naucz się kilku prostych fraz w jego lub jej języku ojczystym. Głupie „Cześć, jak się masz? Bo ja dobrze, wypiłem dobra kawa, hehe” zrobi robotę. Po prostu wykonaj pierwszy krok i obserwuj, a potem wyciągnij wnioski.

 

Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
#3 NAUKA O KOMUNIKACJI

 

Język to narzędzie. Są dziedziny nauk, które zajmują się rozłożeniem na pierwiastki N-te tego jak zbudowany jest na przykład młotek. Młotek to też narzędzie, zgodzisz się ze mną? Filologia na studiach to w głównej mierze właśnie nauka o narzędziu – języku.

Budowlaniec nie musi być materiałoznawcą i wiedzieć z jakiego stopu metalu został uformowany jego młotek. On wykorzystuje narzędzie. Przedsiębiorco, specjalisto, managerze – Ty również musisz wykorzystywać narzędzie i przybijać przysłowiowe gwoździe.

Nauka języka obcego nie sprowadza się do wiedzy, lecz sprowadza się do wykorzystywania tej wiedzy. W szczegółach przeczytasz o komunikacji w moim innym wpisie (kliknij tutaj!) A wykorzystywać ją można na wiele różnych sposobów i dobrze jest być tego świadomym. Jeżeli o świadomość chodzi to dobrze wiedzieć, że poprawnie ucząc się języków obcych zwiększamy także wiedzę o naszym języku ojczystym. To oznacza, że będziesz w stanie lepiej i efektywniej komunikować również po polsku, staniesz się świadomym użytkownikiem tego języka. Co bardzo ważne, zaczniesz też dużo lepiej czytać między wierszami.

 

Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
#4 PEWNOŚĆ

 

Pewność siebie, pewność wykonywanych zadań, pewność działania. To bardzo proste. Im więcej wiesz - ale tak naprawdę, a nie że Ci się tylko wydaje - to tym efektywniej działasz. Po prostu stępasz po pewnym gruncie. Wiedza i doświadczenie to Twój grunt. W biznesie brak pewności siebie nie wróży dobrych i owocnych relacji.

Większe kompetencje językowe sprawiają, że zaczynasz działać lepiej na wielu innych płaszczyznach. Języki obce rozwijają nasz umysł, nasze zdrowie, naszą osobowość. O tym przeczytasz z kolei w tym artykule (kliknij!) Dzięki nim możesz też poszerzać swoje zdolności w zupełnie innych obszarach, gdyż są kluczem do zasobów wiedzy. Dużo opowiedział o tym Karol Niezabitowski w rozmowie ze mną na łamach mojego podcastu (kliknij i posłuchaj!)

 

Nauka języka dla managerów, specjalistów i przedsiębiorców
#5 ZYSKI

 

Pomińmy kilka kwestii w których faktycznie zyskujesz: prestiż, wizerunek, itd. Zasobów jakie zwiększa inwestycja w języki obce jest dużo więcej. Skupmy się jednak na bardzo ważnym i namacalnym, materialnym aspekcie czyli zysku finansowym.

„Badanie ELAN, opublikowane przez Komisję Europejską, wykazało, że znaczący odsetek przedsiębiorstw europejskich każdego roku ponosi straty z powodu niewystarczających umiejętności językowych i międzykulturowych.” (źródło: mambiznes.pl)

 

Dla lepszego zrozumienia rozmiaru tych strat przytoczmy słowa Pani Coussins z APPG, Wielka Brytania:

 

“The UK economy is already losing around £50 bilion a year in lost contracts because of lack of language skills in the workforce" (źródło: theguardian.com)

 

Wielka Brytania traci rocznie około 230 miliardów złotych przez to, że ich umiejętności językowe są niewystarczające. W Polsce nie jest tak tragicznie, ponieważ według badania EF English Proficiency Index z 2014 roku jesteśmy stosunkowo nieźle wykształceni lingwistycznie: przed np. Austrią, Niemcami czy Czechami. Zastanów się tylko, czy Twoja osoba zaniża czy podbija naszą średnią? Jak Ci się wydaje?

Powoli doganiamy zachód w temacie edukowania personelu, jednak wiele pozostaje do zrobienia – szczególnie w wyższych instancjach i prawodawstwie. Dla przykładu zwróćmy uwagę na sytuację u naszych zachodnich sąsiadów:

„The law in most federal states in Germany states that your employer must offer you five days of Bildungsurlaub or “educational leave” per year.”  (źródło: communicaid.com

To znaczy, że każdego roku niemiecki pracodawca musi przeznaczyć na edukację i rozwój swojego pracownika 5 dni roboczych, czyli 40 godzin. Pracownik prawie jedną godzinę tygodniowo musi spędzić dokształcając się w pracy. To jest wymagane przez ich prawo!

Legislacyjnie nasze państwo musi jeszcze sporo popracować w tej kwestii, gdyż na ten moment pracownik szkoli się jedynie z tego jak nie zrobić sobie krzywdy ołówkiem (BHP). To zdecydwanie za mało, jak na dzisiejsze standardy. Właśnie dlatego najlepiej rozwijający się przedsiębiorcy, specjaliści, managerowie i biznesmeni inwestują w ciągłe polepszanie swoich kompetencji językowych w sposób przemyślany współpracując z wyspecjalizowanymi szkołami.

 

 

Wszystko powyższe naprawdę dobrze obrazuje faktyczną wartość jaka stoi za uczeniem się języka angielskiego przez przedsiębiorców. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej, gdyż oceniając indywidualne potrzeby i ścieżkę kariery konkretnej osoby można dojść do jeszcze dalszych i ciekawszych wniosków. Warto przemyśleć wszystkie za i przeciw i przede wszystkim – zacząć mądrze działać.

Taki pierwszy krok możesz wykonać właśnie ze mną. Jeśli jesteś osobą, która ma styczność z szeroko rozumianym biznesem lub chce się rozwijać w konkretnym kierunku - to odezwij się do mnie:

biuro@mateuszstasica.pl

+48 518 217 052

Zadam Ci kilka pytań i umówimy się na konsultację. Warto skorzystać!

 

 

 

Jeżeli spodobał Ci się mój wpis i widzisz w nim wartość to koniecznie:

zapisz się do newslettera (kliknij!), aby nie ominęła Cię niszowa wiedza i promocje,

- udostępnij wpis swoim znajomym, którzy uczą się języków obcych.

 

 

Serdeczności,
Stasica