Jeśli znasz języki i nie jesteś nauczycielem lub tłumaczem, to bardzo prawdopodobne, że (przynajmniej przez jakiś czas) znajdziesz zatrudnienie w korporacji. Warto więc dowiedzieć się jak wygląda praca w Service Desk i co to jest Help Desk i Call Center. To tam kształtuje się zawodowy charakter i dalszy rozwój w korporacyjnym świecie, albo tzw. pivot i zmiana ścieżki rozwoju.
Aha, ogólnie o zarobkach w korpo poczytasz tutaj (kliknij)
Czym jest Service Desk, a czym Help Desk oraz Call Center?
- Service desk to dział obsługi zgłoszeń, problemów czy incydentów, który również zajmuje się zarządzaniem niektórymi zmianami czy wykonywaniem pewnych usług informatycznych. Zatrudnia się tam osoby o bardzo różnych kompetencjach.
- Help Desk jest znaczeniowo węższy: to zarządzanie wspomnianymi incydentami, czyli swoista pierwsza linia Service Desku. W tym dziale obsługuje się najprostsze zadania lub przypisuje się je wyżej.
- Call Center to po prostu obsługa telefoniczna – najwęższy dział. To może być pierwsza linia Help Desku, czyli odbieranie telefonów i zbieranie informacji. Choć częściej będzie to właśnie wykonywanie telefonów w konkretnym celu, niż czekanie na telefon od kogoś. Zatem praca w Service Desk nie jest jak praca w Call Center i są to zupełnie inne domeny.
Jakie są pozytywne aspekty pracy w Service Desk?
Zacznijmy od korzyści, których jest naprawdę wiele. Zahaczymy o tematykę branży i jej różnorodności. Pojawi się też temat rozwoju: osobistego, szybkich awansów, a także przede wszystkim zdobywania nowych kompetencji.
Stabilna branża
Wyciągnijmy wnioski z pandemii. Istnieją branże, które mocno ucierpiały z powodu koronawirusa – są one najbardziej podatne na różnego rodzaju nieprzewidziane działania. To mogą być działania naturalne jak i polityczne. Niedawne doświadczenia pokazały, że korporacje radzą sobie całkiem nieźle, a pracownicy w tej branży w znacznie mniejszym stopniu martwią się o swoją przyszłość.
Rozwój osobisty
Praca dla wielkich firm wiąże się z kilkoma wymaganiami i dużym nakładem pracy. Jak wygląda praca w Service Desk?Nie można plotkować całymi popołudniami, albo wykonywać czynności na których nie ciąży żadna odpowiedzialność. Już pozycje juniorskie często obarczone są takim ciężarem. Z tego powodu praca w Service Desk’u jest doskonałym początkiem kariery. To tam bardzo szybko kandydaci wykształcają niezbędne umiejętności miękkie potrzebne ku temu, być piąć się jeszcze wyżej i zdobywać wyznaczone cele.
Eksperckość w innych dziedzinach
Rozwój kompetencji miękkich, o których wspomniałem w poprzednim punkcie to tylko jeden z ogromnych pozytywów. W Service Desku czeka na Ciebie także szeroko rozumiany rozwój np. w strukturach IT. Centra świadczące nowoczesne usługi nie mają prawa istnieć bez wysokiego poziomu technologicznego.
Bez względu na specyfikę danej branży czy strukturę możliwym będzie odbywanie wielu kursów. Niejednokrotnie okazywało się, iż pracownik na przysłowiowej “słuchawce” wykazywał zainteresowanie technologią informatyczną. Odbywał potem odpowiednie kursy, by przejść poważne szkolenia przekształcające go w początkującego programistę. To może nawet lepsza i szybsza ścieżka rozwoju niż na studiach.
Awans
Korporacje pozwalają nie tylko na tak zwany rozwój poprzeczny, czyli przebranżowienie się. Można też piąć się pionowo, w górę po szczeblach drabiny stanowisk. Zostań seniorem, wykaż się i zostań liderem, a potem managerem. Poszerzaj w ten sposób swoje inne kompetencje miękkie i zacznij się liczyć. No i lepiej zarabiać!
Szeroki wybór firm
Wiele trafionych decyzji włodarzy większych miast i aglomeracji na terenie naszego kraju sprawiają, że mamy spory dostęp do korporacji. Wybór spośród firm między którymi można swobodnie migrować, jeżeli kandydat uzna, że potrzebuje zmian, jest ogromny. W Polsce obecnie funkcjonuje 1 714 centrów biznesowych (nawet w mniejszych miastach typu B-B, EB, BDG, Olsztyn), a zdobyte doświadczenie w jednym z nich tworzy idealnego kandydata dla konkurencji.
Jakie są negatywne aspekty pracy w Service Desk?
Stres
Tak się mówi, choć nie do końca się z tym zgodze i jak w wielu kwestiach mam odmienne zdanie niż większość. Jest tak z dwóch powodów. Po pierwsze, tak naprawdę często stresem nazywamy reakcje stresowe (tak, to coś innego) które mają nas wspomagać, a my im przeszkadzamy. O tym kiedy indziej. Po drugie, pracę w korporacji cechuje duża doza procedur, które są najzwyklejszymi instrukcjami obsługi.
Jeżeli nie będziesz wiedzieć co zrobić, to zawsze znajdziesz wsparcie w procedurze lub kolegach z pracy. Teoretycznie, stanowiska w Service Deskach są pozbawione stresu pod tym względem! A teraz porównaj to do pracy w której słyszysz jedynie jaki efekt masz osiągnąć. Cała reszta to tylko Twoja inwencja twórcza. To dopiero stres!
Wyścig szczurów
Stres mylimy też czasami z presją. Tutaj znowu powinny Ci przyjść z pomocą solidne fundamenty zakotwiczonej w Twojej własnej głowie. Problem nie tkwi w firmie, w korporacji. No, bo jak wytłumaczysz fakt, że są ludzie którzy sobie radzą i świetnie prosperują w takim środowisku? Problem tkwi w nas.
Nie zawsze rozumiemy działania wielkiej machiny korporacyjnej, a to dziecinnie proste. Dostajesz zestaw zadań i obowiązków, które należy wykonać. Zawsze jest tego więcej niż da się zrobić. To normalne, bo nikt nie będzie chodził do Ciebie i sprawdzał, czy udało Ci się skończyć zadanie i czy może już dorzucić Ci coś nowego! Twoja lista zadań jest zawsze pełna, po kurek. I tak już będzie.
Jeśli chcesz się wykazać, piąć po szczeblach i wziąć udział w wyścigu szczurów to musisz się nastawić na odpowiednią rywalizację. Jeśli nie, to przestaw pstryczek w głowie i pozbądź się presji raz na zawsze! A w pracy działaj swoim tempem i rób tyle ile możesz.
Jak wygląda praca w Service Desk?
Rozmowy telefoniczne to oczywiście codzienność w Service Desk. Nie jest ona jednak tak monotonna, jakby się mogło wydawać. Na potencjalnego kandydata czeka sporo ciekawych zadań, które w szybkim tempie wykształcą w nim dużo nowych zdolności.
Nie ominie Cię reagowanie w sytuacjach awaryjnych. A jeśli nie ma na coś procesów to będzie trzeba improwizować. Otwarta głowa przyda się nawet w korpo! Będziesz też mieć bezpośredni kontakt z przełożonymi lub z pracownikami firmy, która zleciła usługi w Twoim korpo.
Jakie są inne obowiązki?
Rozwiązywanie problemów według ustalonych procedur to jest jedno, ale czeka Cię też, korygowanie tych procedur lub nawet tworzenie ich od nowa. To bardzo ważne, zbiorowe zadanie: usprawnianie pracy całej załogi. Może też pojawić się wdrożenie nowych pracowników, monitorowanie działań teamu, konsultowanie decyzji i raportowanie… Nie, nie będziesz się nudzić.
Wiesz już jak wygląda praca w korpo i Service Desk, do którego możesz dostać się z językami obcymi. Nie jest wcale tak źle i sądzę, że to świetne doświadczenie. Każdy powinien popracować w takim miejscu choć przez pół roku tak jak ja. Nie odnalazłem się w tym, bo jak widzisz jarają mnie zupełnie inne rzeczy. Ale potrafiłem sobie wyobrazić swoją przyszłość w takim środowisku.
Po prostu sprawdź na własnej skórze i tyle!
Uwaga!!!
Skorzystaj z limitowanej promocji na
darmową konsultację 1na1…