Wszystkie szkoły i nauczyciele powielają ten sam błąd, czyli opierają naukę o trendy i upodobania. Wybierają to co ładnie i atrakcyjnie brzmi, czyli to co łatwo sprzedać, a nie to co działa. Jednak mózg ludzki od zawsze funkcjonuje tak samo, dlatego nie da się zmienić zasad skutecznej nauki języka.
One istnieją od zawsze, tylko trzeba było je poprawnie zbadać.
Szkoła kompletnie utrudniła tę kwestię. Podstawy przyswajania wiedzy językowej od dawna są takie same… tylko nie wszyscy je poznali i nie wszystkim chce się je wdrożyć w życie. Za to wszyscy trafiają do szkół, które niszczą kreatywne podejście do czegokolwiek. Ta kwestia jest prosta…
Od początku…
Problem polega na tym, że od około 150 lat (przeczytaj o modelu Pruskim) powielamy bardzo, bardzo stare schematy. Te stare schematy powstały w oparciu o założenia, a nie solidne dane – wtedy tych danych i badań nad językami nie było. Cywilizacja, rozwój i praca niektórych pasjonatów pchnęły nas do przodu również w tych dziedzinach.
Podstawy naukowe lekcji w PLA School oparliśmy o działania wielu naukowców.
Przekazujemy wiedzę językową przy pomocy autorskiej metody PLA™, która powstała w oparciu o wiedzę lingwistów, neurologów, psychologów czy antropologów. Jest to wiedza bezpośrednio przekazywana przez badaczy mowy, mózgu czy też rozwoju językowego u małych dzieci. Lista nazwisk jest zbyt długa, by ją tutaj umieścić… a co dopiero lista ich opracowań!
Jeśli szukasz inspiracji, to koniecznie przyglądnij się pracom takich naukowców jak jak:
- Noam Chomsky,
- Paul Brocka,
- Norman Geschwind,
- Carl Wernicke,
- Ludwig Lichtheim,
- Jean Piaget,
- Kuniyoshi Sakai,
- Kazimierz Polański,
- Andrzej Pisowicz,
- Suzanne Corkin,
- i inni.
Wielu z tych ludzi już nie żyje, gdyż działali dekady temu. Ich myśl wyprzedzała ówczesne czasy i zainspirowała kolejnych działaczy. Ci naukowcy nie ograniczali się do jednej dziedziny. Dzisiaj możemy wyciągać językowe wnioski dzięki przenikaniu się pedagogiki, psychologii, neurolingwistyki, psycholingwistyki, kognitywistyki, a nawet biologii.
Personalised Language Acquisition, czyli
Spersonalizowane Kształcenie Językowe
Co znaczy skrót PLA i jak go rozumieć? Jeśli przebrniesz przez prace naukowe choć części z wymienionych nazwisk
z całą pewnością zauważysz, że należy skupić się na jednostce. Na jednym człowieku. Personalizacja, indywidualizacja, usamodzielnienie czy wyodrębnienie – takich aspektów jednak próżno szukać w standardowej edukacji.
A to właśnie jest szczególnie ważne w nauce języka. Personalizacja jest fundamentem, bez którego nie da się nauczyć języka. Niestety uczniowie dzisiejszych szkół muszą w tej kwestii polegać na intuicji. Tymczasem powszechna edukacja serwuje sprzeczne informacje (tutaj zobaczysz porównanie naszej szkoły z resztą placówek).
Co ma personalizacja do nauki?
Przedstawię Ci kilka (z tysięcy) luźnych myśli, a Ty połączysz kropki:
- Neurolingwistyka: Każdy z nas myśli i odczuwa inaczej, a to oznacza, że inaczej komunikujemy.
- Psycholingwistyka: Słowa wywołują w każdym z nas zupełnie inne skojarzenia.
- Auksologia: Małe dziecko usłyszy swoje pierwsze słowa wielokrotnie, zanim je wypowie.
- Psychologia: Porównywanie do innych powoduje popadanie w strefę komfortu.
- Pedagogika: Wytykanie błędów na forum niszczy pewność siebie.
- Lingwistyka: Nauczenie się całego języka jest nierealne, celuj w odpowiedni zakres.
Zmierzam do tego, że spersonalizowane podejście do nauki języków wynika z wielu różnych dziedzin. Absolutnie nie chodzi tutaj jedynie o model zajęć indywidualnych. Sęk w tym, że zajęcia grupowe nie wykluczają personalizacji,
a jednocześnie zajęcia indywidualne wcale jej nie zapewniają!
W czym dostrzeżesz personalizację?
Jeśli zajęcia indywidualne, indywidualny kurs językowy czy prywatne korepetycje kojarzą Ci się z podręcznikiem – to wiesz już, że powinno się zapalić czerwone światło. W takiej sytuacji nie korzysta się z dobrodziejstw pełnej uwagi na jednym uczniu. Z tego powodu tak niewielu nauczycieli potrafi dobrze poprowadzić lekcje indywidualne.
Z drugiej jednak strony, uczniowie po prostu nie wiedzą czego mogą wymagać. Mało kto wie jak wygląda jakościowa nauka języka, stąd wszyscy godzą się na powtórkę szkolnych szablonów. I koło się zamyka.
Gdzie możesz doszukiwać się personalizacji?
- dobór struktur językowych,
- konkretny zakres słownictwa,
- otwarte, rozległe zadania z prostym poleceniem,
- praca na Twoich treściach,
- prezentacja przykładowych zdań w oparciu o Twój zakres,
- praca na artykułach w pełni pokrywających się z Twoimi zainteresowaniami.
Czemu szkoły tego nie stosują?
Odpowiedź jest jedna: tak jest prościej. Kierunek, który Ci zaprezentowaliśmy (i w pełni się go trzymamy w PLA School) jest bardzo trudny w realizacji, czasochłonny i wymaga większego nakładu pracy. A co więcej, jest bardzo ciężki w skalowaniu, które jest tak szalenie ważne w biznesie.
Wyjaśnię to na przykładzie ćwiczeń i podręczników. Jak pewnie zauważyłaś lub zauważyłeś – kompletnie nie da się ich wpasować w powyższą listę. Tak, zgadza się… Nie powinno się z nich korzystać i są złym narzędziem w pracy nad językiem. Są za to świetnym narzędziem do skalowania uniwersalnego procesu.
Wystarczy dać do ręki tysiącom nauczycieli taki sam egzemplarz, a później wymyślić jeden egzamin. I już. Maszynka gotowa. Tyle, że uniwersalne rzeczy są dla wszystkich. “A jak coś jest do wszystkiego to jest do d…”!
Podsumowując…
Jak widzisz – wywracamy wszystko do góry nogami. Naszymi argumentami są konkretni badacze i wyniki ich pracy, które przytoczyłem Ci w wielkim skrócie. Nie mogę jednak wskazać wszystkiego jak na tacy z dwóch powodów:
- jest tego zbyt dużo na jeden artykuł i kwestia jest wielowątkowa,
- uporządkowanie i sposób na wykorzystanie takiej wiedzy to nasz dorobek, którym dzielimy się tylko z naszymi podopiecznymi.
Uwaga!!!
Skorzystaj z limitowanej promocji na
darmową konsultację 1na1…