Przejdź do treści

Jak poprawić komunikację w firmie? Co zyskasz dodatkowo?

Każdy z nas komunikuje po polsku. Nauczyliśmy się tego języka instynktownie co generuje ogromne wyzwanie, którego prawie nikt nie dostrzega. Jak poprawić komunikację w firmie, skoro nikt nigdy nad nią nie pracował? Nie, szkoły prywatne czy publiczne też nie obejmują tego zagadnienia. A mogłyby – w naturalny sposób, równolegle z nauką języków obcych.

Jednak:

Nie łączymy wiedzy o zdobywanym języku z kompetencjami komunikacyjnymi, czyli umiejętnościami.

Kompetencje językowe i komunikacyjne to dwie różne rzeczy

  • Język = narzędzie
  • Komunikacja = czynność, którą wykonuje się przy wykorzystaniu narzędzia (jednego z języków)

Obecny system i utarte schematy zupełnie tego nie zauważają. Dlatego gromadzimy wiedzę o języku, zamiast budować umiejętności w komunikacji.

Podobnie jest w wielu podobnie błahych i podstawowych obszarach. Np. wielu ludzi nie potrafi wychodzić po schodach. Stąpając śródstopiem przenoszą ciężar ciała na kolana, zamiast realizować ruch najpotężniejszymi mięśniami: pośladkowymi. Ten efekt uzyskamy stawiając całą stopę na stopniu.
Szkoda, że nie uczono tego na lekcjach wychowania fizycznego…

Tylko zauważ, że właśnie przedstawiłem Ci wiedzę. Ją należy przekuć w umiejętność, a potem w umiejętność nawykową – aby nie musieć analizować i zastanawiać się nad każdym krokiem. Przełóż sobie to teraz na naukę komunikacji w językach obcych!


Zastanów się zatem!

Kiedy i w jaki sposób szkolono Cię w temacie precyzyjnej, skutecznej i kontrolowanej komunikacji? Albo z możliwych zasobów języka polskiego? Aktywnego słuchania i słyszenia? Albo jak to wszystko robić w obliczu coraz większej presji i pędzącego świata? A w językach obcych? (O tym ile tysięcy złotych kosztuje słaba komunikacja jest ten artykuł.)

Jak poprawić komunikację w firmie? Co zyskasz dodatkowo? - umiejętności!
Komunikacja polega na nawykach językowych!

Nie wystarczy powiedzieć i nie wystarczy usłyszeć

Jak poprawić komunikację w zespole? Na wstępie warto zrozumieć co leży u podstaw słabych zdolności. Przez intuicyjne chłonięcie języka ojczystego nie możemy czuć się pewni. Nie wiemy czego nauczyliśmy się dobrze, a czego źle. 

Jednakże, dzięki wieloletniemu doświadczeniu umiemy dogadywać się. I to jest swojego rodzaju wyzwaniem, gdyż przecież osiągamy efekty, nie? Jest przecież dobrze?

Z tym, że komunikowanie nie jest jedynie dogadywaniem.

Komunikowanie polega na kontrolowaniu rozmowy i przewidywaniu jej skutków. Nad taką kompetencją warto pracować.

Zawsze.

Na każdym stanowisku.

Szczególnie w czasach bardzo szybkiej komunikacji w ograniczonym (zdalnym i asynchronicznym) środowisku – nie raz pod presją i w stresie.

Słaba komunikacja w Twojej firmie to nie wyrok

Jak poprawić komunikację w firmie? Podjęcie pierwszych kroków jest bardzo łatwe. Trzeba zrozumieć swoją obecną sytuację (sytuację organizacji). Jednocześnie trzeba też zastanowić się gdzie chcielibyśmy się znaleźć – a raczej opisać do czego konkretnie będzie wykorzystywana komunikacja. Podjęcie działań naprawczych czy szkoleń będzie wówczas znacznie ułatwione.

Wejdźmy w szczegóły.

1. Opisanie strategii firmy i działania danych stanowisk

Na wstępie to Ty (firma) musisz wiedzieć do kogo komunikujesz, o czym, w jakich miejscach i w jaki sposób. Dlatego właśnie bez solidnego audytu nie da się zaproponować efektywnych kursów językowych.

  • Prawdopodobnie Twoja obecna szkoła takiego audytu nie przeprowadziła (a według naszego badania na 1104 firmach – aż 62% ankietowanych w ogóle nie miało audytu.)
  • Jeśli jednak był audyt, to warto zadać sobie pytanie czy na pewno był jakościowy (test, ankieta lub zapytanie pracowników czy są na poziomie A2 czy B1 to nie audyt).

Czy nie wydaje się to trudnym zadaniem? Takim właśnie ono jest, dlatego warto najpierw przepracować kilka kwestii wewnątrz organizacji.

To nie Wy powinniście…

… zbadać kompetencje komunikacyjne i językowe pracowników. Nie jesteście przecież lingwistami-metodykami. Chodzi natomiast o rolę działu Human Resources w Twojej firmie.

Jak poprawić komunikację między działami, skoro nie zatrudniacie (żadna firma nie zatrudnia) specjalistów w tym zakresie? Żadna firma nie zatrudnia dedykowanych metodyków językowych czy lingwistów. Dział kadr, tudzież Human Resources – jest od tego, by nawiązywać wartościowe współprace z partnerami zewnętrznymi i ekspertami. To właśnie zewnętrzny partner taki jak zaufana szkoła językowa – powinien spełniać tę powinność.

Na wagę złota jest dział HR, który będzie w stanie aktywnie słuchać pracowników i najlepiej przedstawić zarządowi czego potrzebuje zespół, by realizować wizje i strategie firmy. O tym jednak w moim kolejnym artykule pt. “Czym powinien być dział HR? – nauczmy się tego zza granicy!”

2. Postrzeganie komunikacji jako kluczowej kompetencji firmy

Najważniejszym narzędziem sprzedawcy nie jest samochód, telefon ani CRM – wbrew temu co mówią modni szkoleniowcy od sprzedaży. To są jedynie “media” pozwalające coś komunikować.

O ile możesz zlecić obsługę komunikacji marketingowej do zewnętrznej agencji, to gdzieś – na którymś etapie – ktoś z Twojej firmy i tak będzie musiał wydobyć z siebie jakiś komunikat.

  • Wyobraź sobie Twoją firmę jako osobny byt, wielkiego człowieka: tytana.
  • On jest niezniszczalny i długowieczny.
  • Jest zbudowany ze stanowisk Twojej firmy.
  • Te stanowiska wypełniane są pracownikami.

Pracowałem kiedyś w firmie o prawie 100 letniej tradycji, co oznacza, że ich “tytan” funkcjonował dłużej, niż ludzkie życie. Problem? Nie otrzymałem zbyt wielu wniosków, porad, insajtów z doświadczeń tego tytana. Jakby, biedny, miał stuletnią amnezję. Jak poprawić komunikację w firmie, skoro nikt się nią nigdy nie przejmował…?

Czy Twoja firma mówi jednym głosem i potrafi uczyć tego kolejnych pracowników?

Metaforę “tytana” można pięknie rozwinąć, ale zabrakłoby miejsca w tym artykule. Zwróć zatem uwagę na jedno – że Wasz tytan i Wasza firma ma jedne usta. Tymi jednymi ustami komunikuje każdy pracownik. Dlatego firma osiągnie:

  • dużo więcej,
  • dużo łatwiej,
  • i dużo szybciej

… gdy każde stanowisko będzie spójnie komunikować. Na zewnątrz, tak i wewnątrz organizacji.

Jak poprawić komunikację w firmie? Co zyskasz dodatkowo? - tytan
Spójrz na firmę jak na osobny, żywy byt – ogromny jak tytan!

Łatwiej będzie dbać o wizerunek, łatwiej współpracować pracownikom, łatwiej będzie uzupełniać pracowników na stanowiskach, łatwiej będzie rozwijać kolejne stanowiska czy skalować istniejące.

Jak poprawić komunikację wewnętrzną w firmie? Dobre szkolenia językowe, które biorą pod uwagę również naukę komunikacji – sprawią, że współpraca będzie przyjemniejsza i zużyje mniej energii. To również wyeliminuje błędy, podniesie satysfakcję z pracy i motywację do działania. Właśnie tak szkolenia językowe wpływają na zyski firmy, a także na ograniczenie jej kosztów.

3. Jak poprawić komunikację w pracy? Jakościowe szkolenia językowe

Jeśli Twoja firma nie jest szkołą językową (lub organizacją o bardzo zbliżonej charakterystyce) to znaczy, że nie znacie się i nie powinniście się znać na podnoszeniu kompetencji językowych czy komunikacyjnych. Wasza specjalizacja jest inna – i to na niej się skupiacie.

To właśnie dlatego tak ważne jest, by dobrze dobrać partnera i z sukcesem outsource’ować ten obszar.

Metodycy budujący takie kursy muszą dużo lepiej rozumieć biznes, niż w tradycyjnych szkołach.
Robimy to w mojej szkole: PLA SCHOOL.

pla school logo

Wyzwaniem jest fakt, że w Polsce pojęcie biznesu jest stosunkowo młode. Przecież jeszcze nie tak dawno wszystko było na kartki, a firmy w większości były państwowe. Przeobrażanie się naszej polskiej gospodarki trwało (trwa?) wiele dekad!

Realnych kompetencji przedsiębiorczych czy biznesowych nikt nie posiadał, ani nie wiedział jak je rozwijać. Z tego powodu, większość szkół językowych na rynku proponuje tę samą (lekko odświeżoną) usługę, którą znamy z edukacji publicznej. To usługa stara, na dwustuletnich podwalinach chybionych założeń, złego mindsetu i nieaktualnych celów.

Zastanawiasz się jakie błędy popełnia się przy wyborze szkoły językowej?
Zerknij w ten artykuł:

Dodatkowe bonusy z jakościowych szkoleń

Jak poprawić komunikację wewnętrzną w firmie? Warto podejść do tego tematu i szkoleń językowych z zupełnie innym mindsetem. Niewiele osób wie jak wielu obszarów takie szkolenie dotyka i jaką wartość może wnieść do organizacji, a nawet w życie prywatne pracownika! Jeśli nie ma takiej świadomości – to jak wiadomo, nie da się tymi korzyściami zarządzać.

 Jak szkolenia językowe wpływają na zyski firmy? Korzyści dla organizacji:
  • Mniejsza strata czasu każdego pracownika i ograniczenie kosztów (kalkulator)
  • Szybsza i jednocześnie bardziej precyzyjna komunikacja, czyli wzrost zysków
  • Lepsze komunikowanie swoich wartości na tle konkurencji
  • Sukcesy osobiste pracowników prowadzące do większego zadowolenia z pracy
  • Pracownik docenia jakościową inwestycję w jego kompetencje
  • Satysfkacja z “benefitu” wynikać będzie z osiągnięć, a nie jedynie miło spędzonego czasu
  • Jednolity i profesjonalny sposób komunikacji całego zespołu
  • Szybsze i bardziej efektywne wdrażanie nowych pracowników, skalowanie
  • Kontrolowanie i wpływ na wiedzę firmową, gromadzenie know-how
    (o komunikacji, komunikacji międzykulturowej, nt. istotnych rynków itd.)
Korzyści dla pracowników:
  • Ułatwione podróże prywatne i służbowe
  • Większa satysfakcja, zadowolenie i motywacja do pracy
  • Pewność siebie w kontaktach z klientami i partnerami
  • Zwiększona kreatywność
  • Odporność na choroby neurodegeneracyjne (np. Alzheimer)
  • Poznawanie nowych kultur i czerpanie z nich
  • Odporność na dezinformacje
  • Najnowsza wiedza i lepsze możliwości edukowania się
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i globalnemu
  • Praca nad własną osobowością i charakterem (relatywizm językowy)
  • Dużo większy dostęp rozrywki i ułatwiona jej konsumpcja
  • Zwiększenie wartości zawodowej pracownika
  • Dużo lepsze posługiwanie się językiem ojczystym i przez to wpływ na prywatny obszar życia
  • Jakościowe i efektywne wsparcie bliskich w nauce o komunikacji (np. własne dzieci)

Jeśli zastanawiasz się jak poprawić komunikację w firmie

… to nie czekaj. Niedostateczna znajomość języków i komunikacji to kosztowne wyzwanie dla Twojej firmy. Możesz to nawet policzyć naszym kalkulatorem (klik). To wyzwanie jest niestety zbyt często niezauważane i bagatelizowane. Rozwiązania takie jak spersonalizowane szkolenia mogą przyczynić się do znaczącej poprawy wyników finansowych i zadowolenia pracowników.

Czy chcesz (niezobowiązująco) porozmawiać z nami o Twojej sytuacji?

Znajdę dla Ciebie czas:


This will close in 0 seconds

Mateusz Stasica