Przejdź do treści

Planowanie nauki języka – metoda SMART w językach obcych

Wszyscy chcemy znać języki obce, wszyscy mamy z nimi styczność, wielu z nas się ich uczy – a jednak niewielu poświęca czas na planowanie nauki języka obcego. W moim artykule “Jak szybko nauczyć się języka angielskiego” wyjaśniłem, że nauka języków to długi projekt. A takie projekty po prostu trzeba dobrze zorganizować już na starcie, bo inaczej nie ma opcji, żeby ruszyć z miejsca.

Jak to zrobić? Odpowiem Ci na to pytanie w takim schemacie; najpierw:

  1. Jakie są realia i jak odbywa się nauka w 99% przypadków?
  2. Co to jest metoda SMART i jak ją zastosować w językach obcych?
  3. Zestawienie tych dwóch różnych podejść
  4. Wnioski, jakie należy wyciągnąć

Szara rzeczywistość polskich szkół

Niestety, ale 99% uczniów po prostu bezmyślnie polega na szkole. Nic dziwnego, bo szkoła publiczna nie uczy kreatywnego myślenia – a nawet je tłamsi. Masz się dopasować do procedur i kluczy, a jak już jesteś poza skalą to szkoła nie jest w stanie tego ogarnąć.

Po prostu się uczysz. Z dnia na dzień – carpe diem. Nie masz w tym celu, ponieważ nikt z Tobą nie ustalił żadnych celów, a w tym potrzebujesz przecież wsparcia bardziej doświadczonych ludzi. Na tym polega rozwój – czerpanie od “starszych” tego, co przydatne i odrzucanie tego, co złe. Smutne jest jednak to, że kompletnie ten aspekt planowania jest olewany.

To tak, jakby zbudować wieżowiec bez fundamentów, na piasku.

Przyznasz, że nie da się tak zbudować trwałego i solidnego budynku. W szkole też się nie da tak uczyć, dlatego wyniki są dramatycznie złe, o czym dowiadujesz się dopiero później, w życiu.

Okazuje się, że te szóstki z angielskiego są g*wno warte.

Praca bez celu

Dobra, czas zebrać wszystko do kupy.

  • Nauczyciele są źle przeszkoleni,
  • a system źle organizuje ich prace
  • i dodatkowo grupy, klasy – są zbyt liczne.

To znaczy, że usługa jaką Ci świadczą jest na bardzo niskim poziomie. Albo coś z tym zrobisz, albo skończysz na równie niskim poziomie! Musisz wyznaczyć sobie cel.

Planowanie nauki języka szkoła odwala za Ciebie, a cel końcowy to egzamin (ósmoklasisty, maturalny, sesja na studiach…). To jest cel szkolny, ale to nie jest Twój cel. A co gorsza, cel szkolny nie jest zgodny z podstawową metodologią wyznaczania celów jaką jest metoda SMART. Jest to moje zdanie, moja opinia którą zaraz Ci wyjaśnię.

W wyznaczaniu celów trzeba być tak poważnym i precyzyjnym jak w strzelectwie!
photo: www.freepik.com, master1305

Wyznaczmy cele: SMART, czym jest?

Chodzi o mądry sposób wyznaczania celów, jaki został zapoczątkowany (albo po prostu nagłośniony) w 1981 roku. Tekst George T. Doran’a dotyczył zarządzania, lecz szybko zauważono, że to po prostu ma sens tak ogólnie, wszędzie. W końcu słowo smart po polsku to sprytny, bystry.

Jak najbardziej metoda SMART w językach obcych również ma sens. Powiedziałbym nawet, że jest szalenie ważna. Można łatwo zauważyć, że im trudniejszy i bardziej złożony cel, tym lepsze musi być jego planowanie. A nauka języka to nie maraton, tylko ultra maraton – jak to napisałem w już wcześniej podlinkowanym artykule.

Rozwińmy ten skrót: Jakie słówka się pod nim kryją?

  • Specific – Sprecyzowany
  • Measurable  – Mierzalny
  • Attractive – Atrakcyjny
  • Realistic – Realny
  • Time-based – Określony w czasie

Teraz już wiesz więcej, dlatego wejdźmy jeszcze głębiej…

Metoda SMART w językach obcych

Co mi się nie podoba w celach szkolnych? Hehe, no oczywiście to, że w ogóle nie są atrakcyjne. Mam też powody ku temu, by uznać je za nierealne. Jak to? Przecież kartka z ćwiczeniami to prawdziwa rzecz, a punkty i oceny są wpisywane w dziennikach, na dyplomach i certyfikatach!

No właśnie. Sęk w tym, że egzamin jest sztucznym tworem, który jedynie sprawdza bardzo wąski zakres języka i to jeszcze według sztywnego klucza i specyficznych ram – a te są nieobecne w rzeczywistości.

Po prostu to co się dzieje na egzaminach jest tylko na egzaminach. Nie znajdziesz w prawdziwym życiu luk w zdaniach, odpowiedzi ABCD, albo części zdań do połączenia w całość. To sprawia, że masz do czynienia ze “sztucznym testem”, który musisz zdać zdobywając odpowiednie umiejętności… tyle, że te umiejętności potrzebne są jedynie do zdania testu i nie przydadzą się już do niczego innego.

Planowanie nauki języka obcego – przykład

Odpowiem zatem w sposób przykładowy na wszystkie pięć elementów tej metody wyznaczania celów. Spójrz:

1. Specific – Sprecyzowany

Nauczę się francuskiego tak, by móc bez problemu porozumiewać się w Francji oraz sytuacjach biznesowych.

2. Measurable  – Mierzalny

Potrzebne są zdolności na poziomie zaawansowanym. Nad każdym z elementów języka będzie mógł czuwać mój nauczyciel – jesteśmy w stanie je mierzyć.

3. Attractive – Atrakcyjny

Nauczę się francuskiego, aby zdobyć lepiej płatną pracę. To może być firma Sopra Steria, albo Capgemini

Będę mógł też wtedy bez trudu podróżować po Francji i Paryżu, który uwielbiam. Co więcej, łatwiej będzie mi utrzymywać relacje z moimi znajomymi z Francji.

4. Realistic – Realny

Jestem w stanie wygospodarować czas na naukę języka francuskiego. A cel jest osadzony w moich realiach (wskazane w punkcie powyżej)

5. Time-based – Określony w czasie

Mam zamiar zmienić pracę pod koniec 2022 roku. Do tej pory chcę zrealizować ten cel. Wychodzi na to, że mam 12 miesięcy, z czego już teraz wiem, że 1 miesiąc (sierpień) będzie trudny do zorganizowania z powodu wyjazdów.

Porównanie nauki bez planu i celu vs. nauka zaplanowana

Jeśli porównamy naukę bez jasno określonych celów do nauki w oparciu o cele SMART to zauważymy ogromne różnice. Przede wszystkim sprecyzowanie celu pozwala na zawężenie nauczanego zakresu języka. To zmienia wszystko, bo zdobywasz precyzyjnie dobraną wiedzę, którą szybko zaczniesz wykorzystywać, a nie gromadzisz byle co i byle jak.

Wartość

Dodatkowo uzmysłowiłeś sobie co z tego wszystkiego będziesz mieć. Z egzaminu tak realnie nic nie ma poza cyferką na kartce papieru. Z lepszej pracy masz więcej hajsu, więcej zdrowia, więcej czasu, większe bezpieczeństwo, stać Cię na lepszą szamkę, lepszą rozrywkę itd. A tych korzyści poza pracą można wymieniać i wymieniać…

Jeśli określisz swoje cele w czasie, to będzie się dało to mierzyć, reagować i lepiej planować. Dzięki temu albo dociśniesz gazu, widząc, że ciężko z realizacją pomniejszych planów. Ewentualnie zmienisz swoje plany niejęzykowe i dostosujesz je do realiów – w powyższym fikcyjnym przykładzie na języku francuskim musielibyśmy np. zaplanować zmianę pracy nieco później.

Wnioski widać jak na dłoni

Planowanie nauki języka i metoda SMART w językach obcych są Ci niezbędne ku temu, by sprawnie zrealizować cel. Szkoła o to nie dba, więc nie realizujesz celów. Dzięki metodzie SMART unikniesz marnotrawstwa czasu, energii, pieniędzy lub nawet totalnego fiaska!

Zdecydowanie warto zastosować to proste ćwiczenie i podejść na poważnie do tematu. Polecam Ci zapisanie tego wszystkiego na kartce – plany i zadania z kartki są dużo częściej wykonywane niż te, które pojawiły się tylko w Twoich myślach.

Uwaga!!!

Skorzystaj z limitowanej promocji na

darmową konsultację 1na1…


This will close in 0 seconds

Mateusz Stasica