Przejdź do treści

Najlepszy sposób na naukę języka – Metoda PLA School (w szczegółach)

Kilka lat temu, negocjując z ludźmi na każdym szczeblu, rozwijałem na 3 kontynentach dział eksportu firmy produkującej sprzęt medyczny. To wtedy zrodził się najlepszy sposób na naukę języków obcych. Dzięki wiedzy z zakresu neurolingwistyki i psycholingwistyki (studia na Uniwersytecie Śląskim) zauważyłem, że języków uczymy się w niepoprawny sposób, a życie wymaga od nas zupełnie innych kompetencji.

Intuicja sprzedawcy doradziła mi opracowanie własnej, jakościowej metody nauczania i założenie szkoły.

Najlepszy sposób na naukę języka i 9 obszarów, które zrewolucjonizowaliśmy w formacie video

W poprzednim artykule w pigułce przedstawiłem Ci najlepszy sposób na naukę języka – czyli naszą metodę PLA. Wyjaśniłem w nim parę ważniejszych formalności dotyczących organizacji samej nauki. Przed Tobą jednak prawdziwa uczta… Jakie 9 obszarów zrewolucjonizowaliśmy?

  • Świadomość działań – czemu małe dziecko uczy się języka bez super metod, nauczycieli, podręczników? Czy da się ponowić taki proces? Jak to zrobić? Czego nie możesz robić? Czemu inne szkoły pozwalają Ci działać po omacku – nie wiedząc co działa, a co nie?
  • Inna kadra – czy lepszy jest teoretyk z książkową wiedzą, czy może praktyk językowy z dodatkową wiedzą uniwersytecką? Nauczyciele to bardzo często teoretycy, którzy powielają schematy i widzą tylko jedno: wiedzę językową. Zapominają o tym, że język to umiejętność. Na dodatek to umiejętność, która wymaga automatyzacji…
  • Materiały – czy łatwiej uczyć się na treściach, które dadzą Ci dodatkową wartość? Czy może lepiej czytać o tym, że John kupił rower, a Susan gotuje zupę? Język musi być wykorzystywany w konkretnym celu, przynosić wartość. Podręczniki mają jedynie wartość gramatyczną i nic nie wnoszą do Twojego życia.
  • Zakres – wydaje Ci się, że gramatyka jest tylko w podręcznikach? A wszelkie inne treści to niby według jakich zasad zostały stworzone? Nie używamy podręczników i mamy lepsze sposoby na to, by nauczyć Cię tego co potrzebne!
  • Realizacja celów – czy nauczyciel w szkole zapytał Cię o to jakie są Twoje cele i co Ty chcesz robić w życiu? Jak wykorzystywać język? Rzadko się to dzieje. To jest tak jałowe, jak wyjście z domu “w konkretnym” celu… bez celu. Czy w takiej sytuacji da się w ogóle wyjść z domu?
  • Umiejętności – bezmyślnie gromadzisz wiedzę, czy może uczysz się jej wykorzystywania? A zdobycie umiejętności to dopiero początek. Jak już wspomniałem – trzeba je zautomatyzować w przypadku języków! Nie możesz myśleć nad mówieniem z taką intensywnością, jak chirurg operujący serce!
  • Neurolingwistyka – luki w zdaniach, a,b,c,d, lista słówek, łączenie zdań w pary, łączenie zdań z rozsypanki – czy taki sposób komunikowania pojawia się w prawdziwym życiu? Czy nie jest tak, że jak już budujemy nowe kompetencje w szkolnych metodach to okazują się one zupełnie nieprzydatne?
  • System oceniania – co Ci daje informacja, że robisz coś gorzej od Kamila albo Józka? Nic. Nauczycielowi też to nic nie mówi. Znamy lepszy system oceniania A/B.
  • Psycholingwistyka – błędy są złe? A znasz kogoś, kto nauczył się jeździć na nartach bez upadku? Tutaj nasze podejście naprawdę zmienia wszystko! Koniec blokad, koniec strachu.

Jeśli z kolei chcesz posłuchać godzinnej rozmowy o szczegółach z jednym z naszych partnerów biznesowych, zamiast czytać – kliknij tutaj. W tej rozmowie porównaliśmy sobie te obszary w nauczaniu programistów. To przykład, że nasza rewolucja nie musi ograniczyć się tylko do języków, ale znajduje miejsce także w obszarach dużo bardziej ścisłych!

Zaczynajmy!

1. Najlepszy sposób na naukę języka nie istnieje bez odpowiedniego przygotowania

Świadomość działań to rozumienie procesu. Podczas wdrożenia do nauki wyjaśnimy Ci wiele istotnych faktów, które musisz znać przed przystąpieniem do nauki. Dodatkowo odpowiednio Cię zbadamy i zbudujemy Twój profil językowy. Dzięki temu nie tylko Ty się przygotujesz do całego procesu, lecz również my dobrze przygotujemy się do nauczania właśnie Ciebie.

Z takim zestawem informacji będziemy mogli zabrać się do efektywnego zaplanowania działań. A Ty, jako podopieczny, zrozumiesz jakie czynności należy zacząć wykonywać natychmiast (bez względu na poziom języka czy cel nauki). Zmienisz swoje postrzeganie języka raz na zawsze i poczujesz pewność siebie – że wiesz co robić! Zaczniesz też świadomie komunikować i przestaniesz tłumaczyć zdania w głowie.

Świadomość procesów to klucz do sukcesów

Człowiek przy pomocy intuicji potrafi się nauczyć tylko swojego pierwszego języka. Chyba, że uczy się wielu na raz jak w przypadku gdy ma rodziców różnych nacji. Najpierw musisz zrozumieć wiele kluczowych kwestii:

  • jak to się dzieje, że małe dziecko potrafi nauczyć się języka bez magicznych podręczników, super metod, najlepszych szkół czy profesjonalnych nauczycieli.
  • czemu jedni od razu “łapią języki”, a inni mają z tym ogromny problem i jak to zmienić?
  • dlaczego niektórzy mieszkają za granicą wiele lat, a i tak nie potrafią języka obcego?
  • czy wiesz na czym polega “język myśli”?
  • co zrobić, by mózg nie usuwał informacji o nowym języku podczas nocnej konsolidacji wiedzy?
  • jak uczyć się słów, skoro “klepanie listy na pamięć” nie działa, a zwykłe “używanie słówek” to za mało?
  • w jaki sposób rozumienie procesu komunikacji diametralnie przyspiesza naukę?
  • i wiele innych…

Pokażemy Ci jak w praktyce zastosować tę wiedzę o ludzkim mózgu. To sprawi, że każda kolejna minuta poświęcona na naukę będzie dużo bardziej efektywna.

2. Skąd to wszystko wiemy i kto naucza?

Edukujemy się czytając coraz to bardziej niszowe prace naukowe. W różnych językach… Nasza metoda powstała na podstawie badań, które zebrane w jeden system tworzą wspaniałą całość. Każde z tych badań szokuje, otwiera oczy i dodaje nam wiatru w skrzydła. 

Kto nas inspiruje? Przyglądnij się takim działaczom jak na przykład:

  • Noam Chomsky,
  • Paul Brocka,
  • Norman Geschwind,
  • Carl Wernicke,
  • Ludwig Lichtheim, 
  • Jean Piaget, 
  • Kuniyoshi Sakai,
  • Kazimierz Polański,
  • Andrzej Pisowicz,
  • Suzanne Corkin…

Czemu nie tradycyjny nauczyciel?

Od zwykłych nauczycieli odróżnia nas to, że my praktykujemy język jednocześnie rozumiejąc procesy lingwistyczne. Żyjemy za granicą, pracujemy w korporacjach, prowadzimy własne biznesy, zwiedzamy świat i jesteśmy specjalistami w wielu dziedzinach.

Większość nauczycieli poznała język i wykorzystuje go, aby nauczać. Dla nas jest on narzędziem realizacji celów: od obsługi klientów korporacyjnych, przez sprzedaż i marketing, po produkcję. Wielu z naszych dwujęzycznych nauczycieli mieszka, urodziło się lub wychowywało się w Wielkiej Brytanii, Belgii lub Holandii. Niektórzy kształcili się podczas studiów w Polsce albo właśnie za granicą. 

To sprawia, że w sposób nietypowy łączymy kompetencje:

  • praktyków językowych o doświadczeniu międzynarodowym,
  • nauczycieli z wykształceniem uniwersyteckim,
  • specjalistów nowej generacji znających metody oparte o badania: neurolingwistykę i psycholingwistykę

3. Dobór materiałów, a motywacja i zaangażowanie

Język jest narzędziem, a to oznacza, że jego funkcją jest posługiwanie się nim w konkretnym celu. Jeśli posługujesz się narzędziem w sposób “jałowy”, to jest to nudne i niezbyt efektywne.

Czyli jak zakładasz narty, aby je tylko przymierzyć w mieszkaniu – to nie będzie dla Ciebie atrakcyjne. Tak uczą zwykłe szkoły: na miałkich, uniwersalnych materiałach z których nie dowiadujesz się niczego co wykorzystasz w swoim życiu. To tylko przymierzanie.

A prawdziwa zabawa zaczyna się przecież na stoku!

Czy treści są aż tak ważne?

Musisz z tego zrozumieć, że motywację do działania i zaangażowanie buduje się w oparciu o szeroko pojętą przydatność:

  • Z nami uczysz się na tym, co Cię interesuje,
  • Z nami dowiadujesz się nowych rzeczy w spektrum Twoich zainteresowań,
  • Z nami po prostu chcesz się uczyć i tęsknisz za kolejną lekcją.

4. Podręczniki nie są Ci potrzebne, a wręcz przeszkadzają!

Najlepszy sposób na naukę języków obcych nie może opierać się o uniwersalne podręczniki i ćwiczenia. Nie dość, że to wszystko jest nudne jak flaki z olejem, to jeszcze wkładasz do głowy nieprzydatną wiedzę. Musisz zrozumieć bardzo prostą rzecz: nawet 50-o latek świetnie władający językiem polskim ma braki… w języku polskim.

“Języka uczymy się całe życie…”

Ktoś, kiedyś

Każdy język to ogromny zbiór. Ja nie znam terminologii kosmetycznej, Ty być może nie znasz terminologii sprzedażowo-marketingowej, a Józek nie zna się na kwiatkach. To chyba normalne, nie? Właśnie z tego powodu zakres nauczanego języka należy najpierw odpowiednio zawęzić, bo nie da się nauczyć “całego języka”.

Tymczasem w zwykłym modelu nauczania zakres językowy jest od samego początku bardzo szeroki. Zwykłe szkoły wykorzystują książki w których jest dosłownie wszystko. I to “nieprzydatne wszystko” wpychają Ci do głowy, a Ty z tego nie korzystasz.

Taka ścieżka generuje negatywne emocje i jest nieefektywna.

5. Tradycyjne szkoły nie potrafią wyznaczać celów

Hmm, może raczej wyznaczają cele, które dla Ciebie są chybione i niepoprawne. To oznacza, że zmierzasz w złym lub nieznanym kierunku. Czyli nie jesteś w stanie zrealizować celu… bo go nie ma. My, budując Twój Profil Językowy, zajmiemy się tym z należytą starannością. Co to znaczy?

Zapytaj któregokolwiek przedsiębiorcę lub managera o to czym jest metodyka wyznaczania celów S.M.A.R.T. Na pewno doskonale ją zna (tutaj mój cały artykuł na ten temat). Zgodnie z nią cele muszą być:

  • Sprecyzowane
  • Mierzalne
  • Atrakcyjne
  • Realne
  • Osadzone w czasie

Jeśli przeanalizujesz tradycyjny system nauczania, to zauważysz, że szkoła nie wyznacza celów związanych z Twoimi realiami. System szkolnictwa woli po prostu skupić się na sobie i swoich potrzebach. Im chodzi o łatwe działanie w skali i powtarzalność procesu.

Przez to wszystko sposoby nauki, które znamy, nie spełniają wymogu Realności i Atrakcyjności. Do tego kuleje Mierzalność, czyli ocenianie, na temat którego przeczytasz w punkcie 8 tego artykułu.

Jak dobrze wyznaczać sobie cele? Czyli metoda SMART w nauce języków obcych
Smart goals vector created by katemangostar – www.freepik.com

6. Najlepszy sposób na naukę języka to inwestycja w umiejętności

Zapamiętywanie jest przereklamowane. Dostęp do wiedzy mamy z poziomu kieszeni i naszego smartfonu! Szczególnie w językach: wiedza nic nie znaczy. Jednak według tradycyjnych szkół wiedza językowa jest kluczowa. To dlatego, że ich celem jest sklasyfikowanie Ciebie jako ucznia i porównanie z innymi.

Łatwo jest zweryfikować wiedzę na kartce, przy testach A, B, C, D albo Prawda i Fałsz. Nie da się tak przy umiejętnościach. Czyli podejmujesz się egzaminów, na których sprawdza się poziom Twojej wiedzy, a rzadko kiedy realnych zdolności (lub w zbyt małym stopniu).

To z tego powodu spotykamy na swojej drodze wiele osób z certyfikatami językowymi na poziomie C1, ale ci ludzie nie potrafią wykorzystywać tej wiedzy. Mają gorsze rezultaty, niż na pozór gorzej wyszkoleni ludzie – np. na poziomie B2!

W PLA School wiemy, że dobra teoria wynika z praktyki, ale nie da się praktykować bez teorii.

Znamy złoty środek i wiemy jak nauczyć Cię umiejętności, zdolności, kompetencji! Osadzamy wiedzę w Twoich realiach, a Ty w końcu z łatwością wykorzystujesz język – jak narzędzie!

7. Neurolingwistyka – czy myślimy literkami? 

Na początku nauki w PLA SCHOOL musisz przyjąć, że to co robiłaś lub robiłeś do tej pory było najczęściej kiepskie i w pewnym zakresie niepoprawne. Przez szkołę nabraliśmy złego rozumienia języków i kompletnie porzuciliśmy naturalny proces przyswajania oraz automatyzowania języków. A przecież, jak już wspomniałem, małe dziecko potrafi nauczyć się języka bez podręczników i ćwiczeń! Jak to możliwe?

 Ta wiedza zmienia wszystko: 

  • zrozumiesz jak uczyć się słów, by nie tylko je pamiętać… ale żeby Twój mózg z automatu Ci je podsuwał, jak w języku ojczystym!
  • dowiesz się jak “myśleć” w języku obcym i jak ćwiczyć tę umiejętność
  • będziesz stymulować mózg, by sam chciał “chłonąć nową wiedzę” (a często ją odrzuca podczas konsolidacji wiedzy)

Najlepsza metoda nauki języków obcych opiera się na nawykach

To jedynie namiastka tego, co Cię czeka. Pomyśl jednak o tym, że pewne czynności składają się z nawyków o których nie myślisz. Na przykład od samego początku jeżdżąc na nartach “nietechnicznie” – nabierzesz złych nawyków. Zauważ, że jeżdżenie na nartach to nie jest jedna czynność; to setki działań wielu mięśni Twojego ciała. Nawet o nich nie myślisz.

Podświadomość i automatyzacja – zwykłe szkoły o to nigdy nie dbają…

A co jeśli zbudowaliśmy zły nawyk? Czy tradycyjny system wie jak go “przebudować”?
Bad habits psd created by freepik – www.freepik.com

8. Zmierzymy proces i będziesz się cieszyć z takiego oceniania

Tradycyjne szkoły preferują ocenianie “poziome”, czyli porównywanie wyników jednego ucznia do drugiego. Mimo, że te przykładowe osoby mają kompletnie inne wartości, cele i talenty. Najlepszy sposób na naukę języka obcego będzie do niczego, jeśli w zły sposób będziesz mierzyć postępy.

Do czego przywykliśmy?

W tradycyjnym systemie porównuje się Kamilę (która lubi robić paznokcie) do Przemka (który uwielbia rozkręcać sprzęgła samochodowe). Na bazie takiego porównania wystawia się ocenę – cyfrę lub literę. Czy można z takiej oceny wyciągnąć wnioski, które usprawnią proces nauki? Nie. Te dwie osoby rozmawiają na inne tematy, są w innym miejscu, mają inne cele – i muszą ćwiczyć inne zdolności.

Jak temu zaradzić?

Solidnie i dobrze zmierzony proces polega na porównaniu dwóch “obrazków” ale u jednej i tej samej osoby: 

  • wykres A (Twoje umiejętności językowe np. w dniu 01.06.2023)
  • wykres B (Twoje umiejętności językowe np. w dniu 01.12.2023)
Zobrazowanie mierzenia A/B

Z takiego porównania wynikają konkretne wnioski:

  1. co udało się zrobić w danym okresie,
  2. co należy jeszcze doszlifować,
  3. jakie podejmiemy kolejne kroki.

Przedmiotem oceniania jest jedna osoba, dzięki czemu zyskujemy na wielu płaszczyznach. Dla nauczycieli oraz szkoły jest to bezcenne źródło informacji i inspiracji do kolejnych zajęć. Uczeń oczywiście na tym skorzysta, bo bierze udział w procesie właściwie dopasowanym do jego potrzeb.

Jeszcze więcej korzyści!

Świetnie ma się również psychika ucznia. Nasza metoda pozwala na rzeczową ocenę zdolności bez obrażania czy bez niszczenia psychiki. To wszystko dzieje się bez podcinania skrzydeł jednych i bez faworyzowania drugich. 

W kwestii faworyzowania też wiele można by napisać. Czy ocenianie na zasadzie wartościowania (znane ze szkół tradycyjnych) jest dobre? Niestety, ale wstawianie doskonałych ocen miernym uczniom też się często zdarza! Jakąś ocenę przecież trzeba postawić… Jednak w wyniku oceny opisowej (w PLA SCHOOL) nie buduje się nieprawdziwie doskonałego obrazu.

Brak uproszczonych ocen = brak pola do nadinterpretacji i precyzja.

9. Neurolingwistyka – najlepszy sposób na naukę języka to błędy!

“Błędy są przecież dobre, tylko szkoły zniszczyły naszą psychikę i wszystko poplątały.”

To mocne stwierdzenie jest bardzo prawdziwe. Z każdego błędu z którego jesteśmy w stanie wyciągnąć wniosek powinniśmy się cieszyć. Każdy błąd to kolejny krok na szczyt. Nie ma windy, nie ma teleportu – inaczej się tego nie da zrobić. Bojąc się popełniać błędy sprawiasz, że nie realizujesz celu.

W naszym systemie PLA SCHOOL błędy odgrywają kluczową rolę i są postrzegane jako pozytywny element wzrostu. Jest tak w każdej dziedzinie życia. Było o nartach, więc zastanów się teraz: czy jest możliwym nauczyć się jeździć bez wywrotki? Jeśli nie, to dlaczego mielibyśmy karać, za nieodłączny element procesu? Dlaczego w tradycyjnych szkołach w dalszym ciągu ludzie są psychicznie maltretowani?

Podsumowanie

Przyznasz, że to wszystko brzmi nieźle. Jednak dla nas – dla szkoły – jest to zadanie ogromnie trudne. Aby dać Ci najwyższą jakość i największą wartość musimy poświęcić naprawdę wiele czasu i energii. To dlatego, że tak naprawdę jeden najlepszy sposób na naukę języków obcych nie istnieje.

Jego się tworzy dla każdego ucznia z osobna…

Uwaga!!!

Skorzystaj z limitowanej promocji na

darmową konsultację 1na1…



This will close in 0 seconds

Mateusz Stasica