Przejdź do treści

Najlepszy sposób na naukę języka – Metoda PLA School (w szczegółach)

W tym artykule w pigułce przedstawiłem Ci najlepszy sposób na naukę języka – czyli naszą metodę PLA. Wyjaśniłem też parę ważniejszych formalności dotyczących organizacji nauki. Nawet w kwestiach umów i płatności jesteśmy wyjątkowo elastyczni i “nowocześni”. W artykule który czytasz chcę jednak wejść głębiej w fundamenty naszych działań od strony metodycznej.

Przedstawię Ci aż 9 obszarów, które zrewolucjonizowaliśmy. To sprawia, że nasza usługa znacznie różni się od tego, co obecnie znaleźć można na rynku.

  1. Świadomość działań – czemu małe dziecko uczy się języka bez super metod, nauczycieli, podręczników? Czy da się ponowić taki proces? Jak to zrobić? Czego nie możesz robić? 
  2. Inna kadra – czy lepszy jest teoretyk z wiedzą uniwersytecką, czy może praktyk językowy z dodatkową wiedzą uniwersytecką?
  3. Materiały – czy łatwiej się uczyć na treściach, które dadzą Ci dodatkową wartość? Czy może lepiej czytać o tym, że John kupił rower, a Majkel gotuje zupę?
  4. Zakres – wydaje Ci się, że gramatyka jest tylko w podręcznikach? A wszelkie inne treści to niby według jakich zasad zostały stworzone? Nie używamy podręczników, mamy lepsze sposoby!
  5. Realizacja celów – czy nauczyciel w szkole zapytał Cię o to jakie są Twoje cele i co Ty chcesz robić?
  6. Umiejętności – bezmyślnie gromadzisz wiedzę, czy może uczysz się jej wykorzystywania?
  7. Psycholingwistyka – błędy są złe? A znasz kogoś, kto nauczył się jeździć na nartach bez upadku? Tutaj nasze podejście naprawdę zmienia wszystko!
  8. System oceniania – co Ci daje fakt, że robisz coś gorzej od Kamila albo Józka? Nic. Nauczycielowi też to nic nie mówi. Co mówi Ci cyferka 1? Albo co mówi cyferka 5? To też zaoraliśmy…
  9. Neurolingwistyka – luki w zdaniach, a,b,c,d, lista słówek, łączenie zdań w pary, łączenie zdań z rozsypanki – czy taki sposób komunikowania pojawia się w prawdziwym życiu?

Jeśli chcesz posłuchać godzinnej rozmowy o szczegółach, zamiast czytać – kliknij tutaj.

Zaczynajmy!

1. Najlepszy sposób na naukę języka nie istnieje bez odpowiedniego przygotowania

Podczas wdrożenia do nauki wyjaśnimy Ci wiele istotnych faktów, które musisz znać przed przystąpieniem do nauki.

Dodatkowo odpowiednio Cię zbadamy i zbudujemy Twój profil językowy. Dzięki temu wszystkiemu nie tylko Ty się przygotujesz do całego procesu, lecz również my dobrze przygotujemy się do nauczania właśnie Ciebie.

Z takim zestawem informacji my będziemy mogli zabrać się do efektywnego zaplanowania działań. A Ty, jako podopieczny, zrozumiesz jakie czynności należy zacząć robić natychmiast, bez względu na poziom języka czy cel nauki. Zmienisz swoje postrzeganie języka raz na zawsze.

Zaczniesz też świadomie komunikować. Co równie ważne, zrozumiesz wiele intrygujących kwestii takich jak np. fakt, że małe dziecko potrafi nauczyć się języka bez magicznych podręczników, super metod, najlepszych szkół czy profesjonalnych nauczycieli.

2. Skąd to wszystko wiemy i kto naucza?

Edukujemy się czytając coraz to bardziej niszowe prace naukowe, w różnych językach… Nasz system powstał na podstawie badań, które zebrane w jedną metodę tworzą jedną, wspaniałą całość. Każde z tych badań szokuje, otwiera oczy i daje wiatru w skrzydła – tutaj artykuł o badaczach na których oparliśmy nasze założenia i sposoby nauczania.

Do meritum: od zwykłych nauczycieli odróżnia nas to, że my praktykujemy: żyjemy za granicą, pracujemy w korporacjach, prowadzimy własne biznesy, zwiedzamy świat i jesteśmy specjalistami w różnych dziedzinach. Język jest dla nas narzędziem realizacji celów…

3. Wiemy jak dbać o motywację i zaangażowanie

Język jest narzędziem, a to oznacza, że jego funkcją jest swojego rodzaju posługiwanie się nim. Jeśli posługujesz się narzędziem w sposób “jałowy”, to jest to nudne. Czyli jak zakładasz narty, aby je tylko przymierzyć i pochodzić z nimi w mieszkaniu – to nie będzie dla Ciebie atrakcyjne. Tak uczą zwykłe szkoły: na nudnych, uniwersalnych materiałach z których nie dowiadujesz się niczego ciekawego.

Motywację do działania i zaangażowanie buduje się w oparciu o przydatne treści.

  • Z nami uczysz się na tym, co Cię interesuje,
  • Z nami dowiadujesz się nowych rzeczy w spektrum Twoich zainteresowań,
  • Z nami po prostu chcesz się uczyć i tęsknisz za kolejną lekcją.

4. Podręczniki nie są Ci potrzebne, a wręcz przeszkadzają!

Kontynuując kwestię uniwersalnych treści, które Cię nie angażują – problem tradycyjnych szkół jest dużo szerszy. Nie dość, że to wszystko jest nudne jak flaki z olejem, to jeszcze wkładasz do głowy nieprzydatną wiedzę. Musisz zrozumieć bardzo prostą rzecz: nawet 50-o latek świetnie władający językiem polskim ma braki… w języku polskim.

“Języka uczymy się całe życie…”

Ktoś, kiedyś

Każdy język to ogromny zbiór. Ja nie znam terminologii kosmetycznej, Ty być może nie znasz terminologii sprzedażowo-marketingowej, a Józek nie zna się na kwiatkach. To chyba normalne, nie? Właśnie z tego powodu zakres nauczanego języka należy odpowiednio zawężać, bo nie da się nauczyć “całego języka”.

Inne szkoły gromadzą książki w których jest wszystko i to “nieprzydatne wszystko” wpychają Ci do głowy.

5. Szkoła publiczna nie potrafi wyznaczać celów

Hmm, może raczej wyznacza cele, które dla Ciebie są chybione i niepoprawne. To oznacza, że zmierzasz w nieznanym kierunku. A to oznacza, że nie jesteś w stanie zrealizować celu… bo go nie ma. My, budując Twój Profil Językowy, zajmiemy się tym z należytą starannością. Co to znaczy?

Zgodnie z działającą metodyką wyznaczania celów, te muszą być:

  • Sprecyzowane
  • Mierzalne
  • Atrakcyjne
  • Realne
  • Osadzone w czasie

Jeśli chcesz wejść głębiej w ten temat, przeczytaj ten artykuł napisany przez naszego założyciela-metodyka. Wystarczy jednak, że uświadomisz sobie banalną rzecz: szkoła nie wyznacza celów związanych z Twoimi realiami. System szkolnictwa woli po prostu skupić się na sobie i swoich potrzebach. Im chodzi o łatwe działanie w skali i powtarzalność procesu. 

Przez to wszystko sposoby nauki, które znamy nie spełniają wymogu Realności i Atrakcyjności. Do tego kuleje Mierzalność, czyli ocenianie, na temat którego trzeba piszemy więcej w dalszej części artykułu.

Jak dobrze wyznaczać sobie cele? Czyli metoda SMART w nauce języków obcych
Smart goals vector created by katemangostar – www.freepik.com

6. Najlepszy sposób na naukę języka to inwestycja w umiejętności

Zapamiętywanie jest przereklamowane. Dostęp do wiedzy mamy z poziomu kieszeni i naszego smartfonu! Szczególnie w językach: wiedza nic nie znaczy. Wiedza językowa jest potrzebna według szkół, ponieważ ich celem jest sklasyfikowanie Ciebie, jako ucznia.

  • Czyli podejmujesz się egzaminów, na których sprawdza się poziom Twojej wiedzy…
  • … a, rzadko kiedy umiejętności (lub w zbyt małym stopniu).

To z tego powodu spotykamy na swojej drodze wiele osób z certyfikatami na poziomie C1, ale ci ludzie nie potrafią wykorzystywać tej wiedzy. Mają gorsze rezultaty, niż na pozór gorzej wyszkoleni ludzie – np. na poziomie B2!

W PLA School wiemy, że dobra teoria wynika z praktyki, ale nie da się praktykować bez teorii. Znamy złoty środek i wiemy jak uczyć Cię umiejętności, zdolności, kompetencji! Osadzamy wiedzę w Twoich realiach, a Ty w końcu wykorzystujesz język – jak narzędzie!

7. Psycholingwistyka – niwelowanie złych nawyków 

Na wstępie, musimy przyjąć, że to co robiliśmy do tej pory było najczęściej kiepskie lub w jakiś sposób niepoprawne. Przez szkołę nabraliśmy złego rozumienia języków i kompletnie porzuciliśmy naturalny proces przyswajania języków. A przecież, jak już wspomniałem, małe dziecko potrafi nauczyć się języka bez podręczników i ćwiczeń! Jak to możliwe?

Czas, w którym się pozbywam złego nawyku jest statystycznie 4 razy dłuższy
Bad habits psd created by freepik – www.freepik.com

Ta wiedza zmienia wszystko:

  • zrozumiesz jak uczyć się słów, by nie tylko je pamiętać… ale żeby Twój mózg z automatu Ci je podsuwał, jak w polskim!
  • dowiesz się jak “myśleć” w języku obcym i jak ćwiczyć tę umiejętność
  • będziesz stymulować mózg, by sam chciał “chłonąć wiedzę” (a często się przed nią nie broni, dlatego nie widzisz efektów!)

To jedynie namiastka tego, co Cię czeka. Pomyśl jednak o tym, że pewne czynności składają się z nawyków. Na przykład jeżdżąc na nartach i robiąc to “nietechnicznie” od samego początku – nabierzesz złych nawyków. Jeżdżenie na nartach to nie jest jedna czynność; to setki działań, o których nawet nie myślisz.

Podświadomość. 

To słowo klucz. To kwestia, o którą zwykłe szkoły nie dbają…

8. Zmierzymy proces i będziesz się cieszyć z takiego oceniania

Pozwolę sobie na zobrazowanie istotnego problemu… Szkoły publiczne (i niestety ogromna większość placówek prywatnych) preferują ocenianie “poziome”, czyli porównywanie wyników jednego ucznia do drugiego. Mimo, że te przykładowe osoby mają kompletnie inne wartości, cele i talenty.

Czyli musimy porównać Kamilę (która lubi robić paznokcie) do Przemka (który uwielbia rozkręcać sprzęgła samochodowe). Na bazie takiego porównania wystawiamy ocenę. Czy można z takiej oceny wyciągnąć wnioski, które usprawnią proces nauki? Nie. Te dwie osoby potrzebują innych zdolności, są w innym miejscu, mają inne cele – i muszą ćwiczyć inne zdolności.

Tymczasem solidnie i dobrze zmierzony proces polega na porównaniu dwóch “obrazków” ale u jednej i tej samej osoby:

wykres A (Twoje umiejętności językowe np. w dniu 01.06.2020)
wykres B (Twoje umiejętności językowe np. w dniu 01.12.2020)

Z takiego porównania wynikają konkretne wnioski:

  • co udało się zrobić,
  • co należy doszlifować,
  • jakie podejmiemy kolejne kroki.

Przedmiotem oceniania jest jedna osoba, dzięki czemu zyskujemy na wielu płaszczyznach. Dla nauczycieli oraz szkoły jest to bezcenne źródło informacji. Uczeń oczywiście na tym skorzysta, bo bierze udział w procesie dobrze dopasowanym do jego potrzeb.

Świetnie ma się również psychika ucznia. O zgrozo, jest to nowością… ale ta technika pozwala na rzeczową ocenę sytuacji bez obrażania czy bez niszczenia psychiki. To wszystko dzieje się bez faworyzowania innych, bez podcinania skrzydeł, czy też bez budowania nieprawdziwie doskonałego obrazu (bo wstawianie piątek miernym uczniom też się w zwykłych szkołach zdarza…) 

9. Neurolingwistyka – najlepszy sposób na naukę języka to błędy!

“Błędy są przecież dobre, tylko szkoły zniszczyły naszą psychikę i wszystko poplątały.”

To mocne stwierdzenie (masz już w cytacie, możesz śmiało używać) jest, niestety, prawdziwe. Z każdego błędu z którego jesteśmy w stanie wyciągnąć wniosek powinniśmy się cieszyć. Każdy błąd to kolejny krok na szczyt. Nie ma windy, nie ma teleportu – inaczej się tego nie da zrobić. Bojąc się popełniać błędy sprawiamy, że nie realizujemy celu.

W naszym systemie PLA błędy odgrywają kluczową rolę i są postrzegane jako pozytywny element wzrostu. Ma to oczywiście wyjaśnienie i potwierdzenie słuszności w badaniach naukowych z różnych dziedzin.

A skoro już przytoczyłem narty – to zastanów się teraz: czy jest możliwym nauczyć się jeździć bez wywrotki? Jeśli nie, to dlaczego mielibyśmy karać, za nieodłączny element procesu? Dlaczego w szkołach publicznych w dalszym ciągu młodzi ludzie są psychicznie maltretowani?

Podsumowując…

Wszystko brzmi nieźle, ale dla nas – dla szkoły – jest to zadanie ogromnie trudne. Aby dać Ci najlepszą jakość i największą wartość musimy zrobić naprawdę dużo. To dlatego, że jeden najlepszy sposób na naukę języka po prostu nie istnieje.

Jego się tworzy!

Dla każdego ucznia z osobna…

Uwaga!!!

Skorzystaj z limitowanej promocji na

darmową konsultację 1na1…



This will close in 0 seconds

Mateusz Stasica